توصيه هايي جهت سفر با سالمندان | نکات مهم سفر سالمندان

توصيه هايي براي بهتر سفر کردن سالمندان

براي سفر هيچ محدوديت سني وجود ندارد، لذت سفر و کسب تجربياتي نو براي همه امکان پذير است. کودکان مسافرت را مکاني جديد براي گردش و سرگرمي مي بينند، براي جوان تر ها انگيزه هاي سفر متفاوت تر است؛ هيجان، کسب تجربه، تجارت و ... اما مسن ترها و افراد کهنسال اغلب براي تغيير حال و هوا و دورشدن از يک نواختي سفر مي کنند. گاهي لازم است به پدر و مادرها و افراد کهنسال اطرافمان کمي ياري کنيم تا به سفر بروند. شايد فکر کنيد که فردي 89 ساله يا 92 ساله ديگر لزومي ندارد که به مسافرت برود اما اين ديدگاهي کاملا اشتباه است و آن ها بيشتر از ديگران به سفر احتياج دارند اما در صورتي که شرايط براي آن ها کاملا مهيا باشد. اما چه شرايطي لازم است تا بستر سفر همراه سالمندان را فراهم کند!؟! آيا اصلا نکاتي وجود دارد که مستلزم توجه باشند؟!
تنها نيت خير براي راهي کردن افراد کهنسال به سفر کافي نيست، لازم است زمينه را برايشان مهيا کنيد تا مسافرتي لذت بخش را تجربه کنند.

سفر هوايي در صورت ناراحتي قلبي ممنوع

اگر دچار فشارخون ، سکته قلبي و يا نارسايي قلبي هستيد با هواپيما به مسافرت نرويد و حدالامکان با خودروي شخصي به سفر برويد .

به شهرهاي خيلي سرد يا خيلي گرم سفر نکنيد

افراد سالمند بايد به شهرهايي که دماي خيلي پايين يا خيلي بالايي دارند سفر نکنند زيرا افزايش ناگهاني دماي هوا باعث کاهش آب بدن سالمند و افزايش ضربان قلب او مي شود و از طرفي سرماي زياد هم باعث افزايش فشار خون مي شود که براي سالمند با سابقه سکته قلبي بسيار خطرناک مي باشد .

  • توصيه مي کنيم در هنگام سفر با افراد سالمند، در طول سفر اين افراد در صندلي عقب خودرو بنشينند و همچنين حتما کمربند ايمني خود را ببندند.
  • توصيه مي کنيم اين افراد به مدت زمان طولاني و به طور ثابت بر روي صندلي خودرو ننشينند و هر از گاهي تحرکي داشته باشند.
  • توصيه مي کنيم شرايطي را فراهم آوريد که از مسافرت خود نهايت لذت را برده و به هيچ وجه استرس و اضطرابي نداشته باشند.

 براي داروها برنامه ريزي کنيد

توجه داشته باشيد که در سفر با والدين مسن خود، به اندازه اي که پدر يا مادر مسن شما ممکن است نياز پيدا کنند دارو با خود بياوريد. تا جايي که امکان دارد داروها را در ظرف اصلي آنها نگهداري کنيد. هر کدام از بطري ها يا ظرف هاي دارو را در يک کيسه پلاستيکي شفاف قرار دهيد و نام دارو، مقدار مصرف، اندازه ، زمان مصرف و دستورالعمل استفاده از آنها را روي يک اتيکت نوشته و روي کيسه بچسبانيد. داروهايي که اين اطلاعات را بهمراه نداشته باشند، معمولا در قسمت بازرسي امنيت فرودگاه توقيف مي شوند. - والدين شما بهتر است نسخه و ترجمه توضيح کامل داروها را به هنگام مسافرت خارجي همراه داشته باشند. براي مثال، اگر به برزيل سفر مي کنيد، اطلاعات نسخه مي بايست به زبان پرتغالي باشد. در صورت به وجود آمدن يک مورد اضطراري پزشکي، اين اطلاعات ممکن است جان آنها را نجات دهد.

رعايت حوصله سالمندان

براثر کهولت سن ممکن است افراد کم‌حوصله شوند و نتوانند مدت زيادي صرف گردش و تفريح کنند. افراد سالمند ممکن است دردهاي کوچک بدني تحمل کمتري نسبت به افراد عادي داشته باشند و از محيطي که در آن هستند زود خسته شوند و تمايل به تغيير مکان داشته باشند. بهتر است در اين‌گونه موارد سالمندان را به محل اقامت بازگردانيد تا با استراحت کردن آرامش يابند.

مشکل حرکتي سالمندان

اگر سالمند شما با ويلچر و يا واکر توانايي راه رفتن دارد بايد در برنامه‌ريزي‌هاي خود حتماً وضعيت جسمي آن‌ها را در نظر داشته باشيد. بيشتر سالمندان آهسته حرکت مي‌کنند بهتر است مراعات حال آن‌ها را بکنيد و براي بازديد از مکان‌هايي که زمان خاصي سرويس مي‌دهند زودتر در محل حضورداشته باشيد.
دزدان معمولاً در کمين سالمندان هستند و بيشترين آمار سرقت وسايل به سالمندان در دنيا تعلق دارد، به همين دليل کارشناسان توصيه مي‌کنند وسايل، کيف پول، کارت‌هاي اعتباري سالمند و ساير کارت‌هاي شناسايي مهم سالمند را درجايي امن نگهداري و به طور مرتب کنترل کنيد. اگر با فرد سالمند مبتلا به بيماري آلزايمر به مسافرت مي‌رويد حتماً بايد به طور دائم بر او نظارت داشته باشيد و هرگز او را در فضاي باز تن‌ها نگذاريد، همچنين سالمند حتماً بايد از دستبندي که برروي آن اطلاعاتي شامل نام، آدرس، شماره تلفن و سابقه ابتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي بوي‍ژه آلزايمر درج شده استفاده کند تا درصورت گم شدن و دورشدن از خانواده ساير افراد بتوانند به او کمک کنند. يکي از مشکلات سالمندان بويژه آقايان در مسافرت‌هاي طولاني نيازبه استفاده از سرويس بهداشتي است، اگر سابقه ابتلا به بيماري پروستات در سالمند وجود دارد از رفتن به مسافرت‌هاي طولاني در مسيرهايي که سرويس بهداشتي به ميزان کافي در آن وجود ندارد خودداري کنيد.

خدمات خاص مود نياز خود را در پرواز درخواست دهيد

  • غذاي مخصوص
  • کمک کارکنان زميني در سوار و يا پياده کردن مسافر
  • انتقال صندلي چرخ دار، اعضاي کمکي و واکر
  • انتقال تجهيزات حياتي مورد نياز مسافر در حين پرواز مانند ماسک اکسيژن
  • استفاده از صندلي چرخ دار در داخل هواپيما

اگر در طول پروار به کمک و يا شرايط خاصي نياز داريد، حتما آن‌ها را به ايرلاين مربوطه اطلاع رساني کنيد تا بعدا به مشکلي برنخوريد. براي مثال اگر که نياز به ويلچير داريد، بهتر است قبل از سفر با ايرلاين مربوطه تماس گرفته و از شرايط استفاده از ويلچير در هواپيما مطلع شويد. براي داشتن پروازي آسوده، هنگام رزرو کردن پرواز، محدوديت‌هاي خود و تمام نيازمندي‌هاي خود از جمله وسايل پزشکي خاص و… را به آژانس مسافرتي که بليط خود را از آن تهيه مي‌کنيد شرح دهيد تا آن‌ها بتوانند بهترين شرايط و راهنمايي را به شما ارائه دهند. اگر فردي سالمند قرار است که به تنهايي سوار هواپيما شود، حتما بررسي کنيد که قبل از شروع سفر و طي آن فردي باشد که براي انجام کارهايش به او کمک کند. و اگر کارکنان هواپيما خدمات مورد نياز را فراهم نمي‌کنند، در صورت امکان بهتر است که يک پرستار را براي سفر استخدام کنيد.

 احتياجات عاطفي

 احتياجات عاطفي همواره وجود داشته و به همان ترتيبي که سن افراد بالاتر مي رود ، نيازها نيز افزايش مي يابد. در گذشته توجه فرزندان به پدر و مادرها  و اصولا افراد جوان تر نسبت به مسن ترها،  بيشتر بود و اخلاق و رسوم حکم مي کرد که به  سالمندان بيشترين احترام گذاشته شود. اما امروزه  که غالب سالمندان  به  تنهايي در خانه خود به سر مي برند، هر قدر هم که  وضع زندگي  آنها خوب باشد، از توجه عاطفي ديگران و اقدامات جامعه بي نياز نيستند.

 احتياجات معيشتي

مسئله مهم ديگر ، کار است. احتياجات معيشتي شامل خوراک ، پوشاک ، مسکن و بهداشت  را شامل مي شود  که برخي از سالمندان به آن نياز جدي دارند. کار سَبُک بهترين وسيله براي گذراندن عمر در کهنسالي مي باشد که  نه تنها پاسخگويي به يک نياز واقعي در ارتباط با سالمندان است بلکه با مديريت صحيح ، نتايج کار سالمندان مي تواند پاسخگوي قسمت هاي زيادي از نيازهاي جامعه باشد.