جاهای دیدنی کرمان| سفر به شهر تاریخی

کرمان، دیاری تاریخی و از پهناورترین استان‌های کشور ایران بوده که با داشتن جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فراوان، آب و هوایی دلپذیر و خوراکی‌های خوشمزه از بهترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به ویژه در نیمه دوم سال محسوب می‌شود. استان کرمان در جنوب شرقی ایران و در همسایگی سیستان و بلوچستان، فارس، یزد، هرمزگان و خراسان جنوبی واقع شده‌است. این استان با ثبت آثاری مانند ارگ بم، روستای صخره‌ای میمند، باغ شاهزاده ماهان، قنات گوهرریز جوپار، کویر لوت و قنات‌های ریگان و بم در فهرست آثار جهانی یونسکو دارای بیشترین اثر ثبت شده ایرانی می‌باشد. شهر کرمان نیز دارای دیدنی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری بوده که با داشتن بیش از 7هزار جاذبه تاریخی در خود، جزو پنج شهر تاریخی ایران می‌باشد. در ادامه جاهای دیدنی کرمان را در چهار دسته تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی معرفی و به توضیح مختصری از هر کدام می‌پردازیم.
 
مجموعه گنجعلی‌خان
 
مجموعه گنجعلی‌خان کرمان دارای چندین بنای مختلف است که از عهد صفوی به یادگار مانده است. این مجموعه به همت گنجعلی خان که حاکمی در دوران شاه عباس صفوی بود، ساخته شد. مجموعه گنجعلی‌خان کرمان، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ ثبت ملی شده است.
 
میدان گنجعلی خان که به شکل مستطیل است، مجموعه‌ای از عناصر شهر را به دور خود جمع کرده است. بازار گنجعلی‌خان این مجموعه، همچون سایر بازارهای سنتی ایران، معماری دیدنی و جذابی دارد که صرف قدم زدن در آن تجربه‌ای لذت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد. حمام این مجموعه نیز اکنون به موزه مردم‌شناسی کرمان تبدیل شده و در کنار بازدید از موزه، زیبایی بنا نیز بسیار دیدنی و ستودنی است. ضرابخانه گنجعلی‌خان که اکنون به موزه سکه تبدیل شده است، مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی را در کنار هم جمه کرده تا پذیرای علاقه‌مندان باشد.
 
دیگر بخش‌های این مجموعه شامل آب‌انبار، مدرسه، کاروانسرا و سرای گنجعلی‌خان است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. همچنین برای دسترسی به مجموعه گنجعلی‌خان می‌توانید به مرکز قدیمی شهر کرمان مراجعه کنید.
 

گنبد جبلیه

 
نزدیک پارک پردیسان کرمان که می‌شوید، یک بنای سنگی غریب به چشم‌تان می‌خورد که قدمت آن را به دو قرن پیش از میلاد مسیح تخمین زدند. این بنای دو هلالی با گنبدهای آجری که تنها بنای سنگی تاریخی در کرمان شناخته شده است، در حال حاضر تبدیل به یک موزه‌ی سنگی شده است که پیشنهاد می‌کنم از آن دیدن کنید. تصور کنید وارد بنایی خواهید شد که برای استحکام، معمارانش در ساخت آن به جای آب، از شیرشتر استفاده کرده‌اند.
 

 مقبره‌ مشتاق علی‌ شاه

 
گنبد مشتاقیه یا سه‌گنبدان با کاشی‌های آبی و سفید زیبایش از آثار اواخر دوران قاجار است که مقبره‌ی چند چهره‌ی مشهور کرمانی در آن قرار دارد. اما مشخصا به‌خاطر مشتاق علی شاه که از عرفا و نامداران شعر و ادب پارسی است، شناخته می‌شود. آواز خواندن، اضافه کردن سیم چهارم سه‌تار به این آلت موسیقی زیبا و موهای افشان مشتاق‌علی شاه ازجمله چیزهایی بود که باعث معروفیت او شد. اما فلسفه‌های صوفیانه و دیدگاه‌های خاص او (مثلا خواندن قرآن با سه‌تار) باعث خشم حاکمان مذهبی آن دوران و سنگسار شدن این عارف بزرگ در مسجد جامع کرمان شد.
 

ارگ بم

شهر بم در استان کرمان محل قرار گیری بزرگترین سازه ی خشتی جهان به نام ارگ بم است که در سده 5 پیش از میلاد ساخته شده است. این سازه که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است پس از واقعه ی زلزله ی سال1382 بر اثر زلزله دچار آسیب جدی شد. در قلب این مکان با ابهت ارگ بم قرار دارد و در اطراف آن دژ بزرگی ساخته شده است.
 

بازار سرتاسری

 
بازار سرتاسری یکی از جاهای دیدنی کرمان و البته از قدیمی‌ترین بازارهای تجاری و خاطره‌انگیز ایران است. بازار سرتاسری از میدان ارگ شروع و به خیایان میرزارضای کرمانی ختم می‌شود و طولی ۱۲۰۰ متری دارد. در مسیر این بازار می‌توان شاهد حیاط کاروانسرها و ساختمان‌‌های گنبدی‌شکل بود. وجود موزه‌ها، حمام‌ها و بناهای مذهبی در بازار سرتاسری به‌ویژه در عصر و صبح باعث می‌شود که گردشگران حداقل ۱ ساعت در این مکان دیدنی به گشت‌وگذار مشغول بشوند. از چارسوی نخست بازار (میدان توحید) شاهد مجموعه‌ی گنجعلی‌خان خواهید بود.