نحوه گرفتن ويزاي کشورهاي مختلف | مدارک لازم جهت اخذ ويزاي کشورها

آيا تا به حال شنيده ايد که مراحل اداري گرفتن پاسپورت و ويزا يا رواديد کاملا وابسته به شانس بوده و در صورت آنکه بخت با شما يار نباشد، نميتوانيد به کشور مقصد مسافرت کنيد؟ آيا واقعا مساله شانس در گرفتن ويزا حقيقت دارد؟ به عنوان مثال، احتمالا شما نيز اين جمله را بسيار شنيده ايد که گرفتن ويزاي بعضي از کشورها دشوار است. اگر چنين باشد، چه گام هاي اساسي براي دريافت ويزا نياز هست؟

اگر برنامه سفر تفريحي يا کاري به خارج از کشور داشته باشيد، احتمالاً درباره صدور ويزاي مسافرتي يا کاري شنيده ايد. دارندگان گذرنامه ايراني مي توانند بدون ويزا يا با ويزاي فرودگاهي به 39 کشور جهان سفر کنند.
در سفرهاي خارجي نمي توانيد سفر هواپيما شويد و بدون هيچ مدرکي در دست، وارد آن کشور شويد. هر مسافري براي ورود به يک کشور خارجي بايد اجازه نامه اي همراه خود داشته باشد که آن اجازه نامه، همان ويزا است.
براي سفر به بسياري از کشورها بايد ويزا داشته باشيد. در ادامه درباره اخذ ويزا و قوانين آن، بيشتر بدانيد.

ويزاي کاري

با اخذ ويزاي کاري مي توان پس از مهاجرت به انگلستان به کار و کسب درآمد پرداخت. لازم به ذکر است که از سال 2008 ميلادي، سيستم امتيازشماري جايگزين بيشتر انواع ويزاي کاري شده است. انواع عمده ويزاي کاري عبارت از موارد زير است:
• براي افراد با مهارت هاي ويژه (highly skilled workers)، سرمايه گذاران (investors)، صاحبان تجارت (entrepreneurs)، و افرادي که به تازگي از دانشگاه هاي بريتانيا فارغ التحصيل شده اند
اگر براي ورود يا اجازه ماندن در انگلستان از اين طريق اقدام مي کنيد، نيازي با داشتن پيشنهاد کاري نداريد، اما بايد در ارزيابي امتيازشماري قبول شويد.
• براي افرادي که مهارت تخصصي دارند (skilled workers)
اگر از يک کارفرما در انگلستان پيشنهاد کاري داريد و اين کارفرما مايل است تا از شما حمايت کند، مي توانيد براي گرفتن آن شغل، اقدام به گرفتن اين ويزا کنيد تا به انگلستان بياييد يا اجازه ماندن در انگلستان را پيدا کنيد.
• براي افرادي که مي خواهند بطور موقت کار کنند (temporary workers)

اگر کارفرمايي در انگلستان مايل است تا از شما حمايت کند، شايد واجد شرايط براي اخذ ويزاي ورود موقت براي انجام انواع کارها باشيد.
• ساير موارد
همچنين مي توانيد به عنوان کارگر خانگي (domestic worker)، تنها نماينده يک شرکت خارجي، يا نماينده يک روزنامه خارجي، آژانس خبري خارجي يا مؤسسه راديو تلويزيوني خارجي، براي کار در انگلستان اقدام کنيد.

 ويزاي شينگن چيست؟

در سال 1985 در روستاي شينگن در لوگزامبورک قراردادي بين چند کشور اروپايي امضا شد که هدف از امضاي اين قرارداد، از بين بردن مرزهاي اين کشورها و ايجاد سياست هاي هماهنگ در زمينه هاي امنيتي، اطلاعاتي و صدور ويزاي مشترک بوده است. ويزاي شينگن مخصوص کساني است که قصد دارند به کشورهاي محدوده شنگن وارد شوند و ساکن يا اتباع کشورهايي غير از کشورهاي محدوده شنگن هستند. البته ساکنين و اتباع کشورهاي قاره آمريکا (غير از چند کشور معدود مثل کلمبيا، پرو، بوليوي و…) و همچنين ساکنين و اتباع قاره استراليا و کشورهاي ژاپن، کره جنوبي و مالزي نيازي به اخذ ويزاي شينگن ندارند و مي توانند به مدت حداکثر 90 روز به اين کشورها وارد و يا خارج شوند.
در اين قسمت همه ي مراحلي که بايد براي اخذ ويزاي شينگن بگذرانيد و نکاتي که بايد بدانيد را با هم مرور مي کنيم:

نکات اوليه اخذ ويزا | دستورالعمل هاي امنيتي

- براي کودکان زير 12 سال همه ي مدارک بايد توسط والدين يا قيم قانوني ارائه شود.

- توجه داشته باشيد که تعيين وقت سفارت رايگان است و هيچ آژانسي نبايد براي اين کار هزينه اي دريافت نمايد.

- ورود تبلت، تلفن همراه و رايانه ي شخصي به اداره هاي کنسولي ممنوع است.

- سفارت سوئد مي تواند ويزا را کوتاه مدت (90 روزه يا در بازه ي زماني 180 روزه) صادر نمايد. اين در صورتي است که مقصد اصلي يا تنها مقصد مسافر کشور سوئد باشد.

- اگر فردي ويزاي شينگن را طبق دستورهاي اصلي اين ويزا نگرفته باشد، ساير کشورهاي عضو پيمان شينگن مي توانند از ورود يا عبور مسافر به کشورشان جلوگيري نمايند.

- براي همه ي افراد متقاضي ويزا به جز کودکان زير ?? سال اثر انگشت اجباري است.

- اگر مدارک را کافي و جامع ارائه ندهيد درخواست شما براي ويزا رد خواهد شد.

- رد يا قبول درخواست شينگن با مطالعه ي دقيق مدارک و اوضاع و شرايط فرد متقاضي انجام مي شود و در صورت رد شدن اگر متقاضي به اين حکم اعتراض داشته باشد مي تواند به دادگاه اداري استان لاتزيو شکايت نمايد.

ويزاي فرودگاهي چيست؟

ويزا اجازه‌ي ورود به کشورهاي مختلف مي‌باشد که اين رواديد بسته به سياستي که بين کشورها برقرار است، مي‌تواند اجباري باشد و يا اجباري در کار نباشد. منظور از اجباري بودن ويزا اين است که در صورت نداشتن ويزاي کشور مقصد اجازه‌‌ي سفر به فرد داده‌نمي‌شود. اجباري نبودن دريافت ويزا باتوجه به روابط ديپلماتيک بين کشورها به دو صورت جاري مي‌باشد، بدين صورت که براي سفر به برخي از کشورها نيازي به دريافت ويزا نيست و پاسپورت متقاضي براي سفر کفايت مي‌کند، در نوع ديگري از نحوه‌ي گرفتن ويزا، پس از سفر به کشور مقصد، در فرودگاه همان کشور ويزا براي فرد صادر مي‌شود، به اين نوع ويزا، ويزاي فرودگاهي و يا ويزاي بدو ورود گفته‌مي‌شود. براي دريافت ويزاي فرودگاهي نيازي به گرفتن وقت سفارت نداريد و تنها با پرداخت هزينه در فرودگاه کشور مقصد ويزا براي شما صادر مي‌شود.

انقضاي گذرنامه

براي ثبت درخواست همه انواع رواديد ها در سامانه رواديد الکترونيکي، داشتن گذرنامه ي معتبر که حداقل شش ماه از تاريخ انقضاي آن باقي مانده باشد الزامي است. بديهي است سامانه از ثبت درخواست رواديد با گذرنامه هاي در حال انقضاي کمتر از شش ماه جلوگيري بعمل مي آورد

شايستگي دريافت رواديد

با توجه به مناسبات سياسي، امکان ارائه برخي از رواديدهاي جمهوري اسلامي ايران براي شهروندان برخي از کشورها امکان پذير نمي باشد. شهروندان اين کشورها مي توانند جهت دريافت اطلاعات بيشتر به نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران مراجعه نمايند.