آشنايي با غارهاي ايران | معرفي بزرگترين و ديدني ترين غارهاي ايران

آشنايي با غارهاي هيجان انگيز ايران

غار‌ها انگار انبوهي از رمز‌ها و راز‌ها را در خود جاي داده اند. هميشه در فيلم‌هاي تاريخي وقتي قرار است از رازي پرده برداشته شود، پاي غار به ميان مي‌آيد و آن‌وقت افسانه «افسانه» مي‌شود. در سراسر تاريخ انسان‌هاي اوليه از غار‌ها استفاده کرده‌اند و روي آن‌ها با خراشيدگي نقش و نگار‌هايي برجاي گذاشته‌اند.

دالان‌هاي شگفت‌آور

نخستين فسيل انسان در غارهايي از سري غارهاي نزديک کروگرزدراپ و موکوپانه در آفريقاي جنوبي يافت شده‌ است. در ايران غارهاي زيادي داريم که مي‌تواند به‌عنوان مقصد سفرهاي هيجان‌انگيز انتخاب شود.

غار سير

غار سير يکي از غار هاي جالب استان خراسان رضوي به شمار مي رود. دهانه اين غار باريک و به گونه اي هست که هر کسي نمي تواند وارد آن شود. غار سير در روستايي زيبا واقع شده که از توابع شهرستان بردسکن استان خراسان رضوي به شمار مي رود. بردسکن از همسايه هاي طبس و شاهرود است و يکي از برترين معادن کشور را شامل شده است. به هر حال اگر براي ديدن غار رفتيد، بردسکن را فراموش نکنيد و از جذابيت هاي طبيعي و فرهنگي و تاريخي آن استفاده کنيد. دنياي زير زميني آن به جالبي دنياي روي زمين هست. اين غار در داخل يک ديوار با ارتفاع هشتاد متر قرار گرفته است. براي ورود به آن بايد از يک ديوار 13 متري زير دهانه غار را صعودي کنيد. خود غار فقط 64 متر طول دارد.

تالار مريم در قوري‌قلعه

قوري قلعه در 86کيلومتري شهر کرمانشاه در مسير جاده روانسر به پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع شده است. اين غار که هم‌اکنون به‌عنوان يکي از مطرح‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب مي‌شود، طبق نظر کارشناسان بزرگترين غار آبي آسيا و طولاني‌ترين غار آبي ايران است. بعد از گذر از دالان ورودي غار نخستين مکان وسيعي که وجود دارد، به تالار مريم نامگذاري شده است.

مکان خفاش‌هاي نامدار

غار خفاش از غارهاي ايلام است و در نزديکي دهلران قرار گرفته. اين غار گردشگران بسياري را در طول تابستان جذب مي‌کند. طول اين غار 255 متر، عرض آن 30متر و ارتفاع آن 50 متر بوده و به علت زندگي هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. اين غار با خفاش‌هاي فراوان از 7گونه همچون «دم موشي» از غارهاي کمياب در خاورميانه به حساب مي‌آيد. غار خفاش يکي از بهترين مکان‌ها براي انجام کارهاي تحقيقاتي، پژوهشي و مطالعاتي در زمينه اين پستاندار عجيب است و دانشجويان و محققان بايد آن را مورد مطالعه قرار دهند.

غارهاي دستکند روستاي آب اسک

اين دخمه ها در فاصله 90 کيلومتري آمل در دل کوهي بلند کنده شده. رودخانه هراز در پاي کوه قرار داره. دخمه هاي سنگي به فاصله چند متري از دامنه کوه کنده شدن. اين غارها از نظر تعداد کمتر از غارهاي پلمون هستن و فقط يکي از اين دخمه ها دو طبقه است و راه ورودي آن از ديواره شرقي طبقه اول با کندن چند جاي پا است. بعضي از اونا داراي سکوهايي به ارتفاع 60 سانتي متر و با طول هاي مختلف هستن.  دخمه هاي محور هراز به دوره ماد رو با توجه به تفاوت نوع معماري دخمه هاي محور هراز با دخمه هاي منتسب به دوران ماد قابل پذيرش نيست. دخمه هاي محور هراز بدون تزيين و کتيبه هستن و دژ و ديده باني داشتن.

معبدي در رودافشان

غار رودافشان در دامنه کوه‌هاي حوالي روستايي با همين نام و در استان تهران قرار دارد. رسيدن به دهانه غار نيازمند مقداري کوهپيمايي است. دهانه بزرگ و تالار وسيع اين غار از شاخصه‌هاي اصلي‌اش است. مسير راهپيمايي در غار حدود 800متر است. غارنوردي در «رودافشان» کمي سخت است و بايد از مسيرهاي سختي عبور کرد. درضمن براي حرکت در غار حتما نياز به چراغ قوه قوي داريد. در تالار اصلي و مسير غار همواره قطرات آب از سقف به زمين مي‌ريزد که همين چکه‌ها باعث تشکيل طاقديس و ناوديس‌هاي بديعي شده است. وجود تعدادي ايوان ساخته‌شده با سنگچين و مقاديري خرده‌سفال، نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است.

آشنايي با بزرگ‌ترين منبع آب شيرين ايران

به گزارش خبرنگار حوزه  سفر و گردشگري گروه  اجتماعي خبرگزاري آنا،  غار يخي چما شبيه تنگه‌اي بزرگ و پر از برف است که ارتفاع برف در آن به ?? متر مي‌رسد، البته در فصل‌هاي گرم ضخامت اين لايه‌هاي برف کم شده و عبور از داخل غار به‌دليل سستي برف‌ها خطرناک است. اين غار يکي از نادرترين و اعجاب‌انگيزترين غارهاي کشور به‌حساب مي‌آيد و انباشت حجم برف در اين غارها سبب شده تا قنديل‌هاي يخي در اين غار شکل گيرد. همچنين اين غار يخي به بزرگ‌ترين منبع آب شيرين ايران نيز شهرت دارد، زيرا از زير يخ‌هاي اين غار، چشمه‌اي با آب سرد جريان يافته که در نهايت به سد کوهرنگ مي‌ريزد.

غار کتله خور

غاري عظيم و زيبا که هنوز به طور کامل کشف نشده است. کتله به معني کوه کم ارتفاع و خور مخفف خورشيد است که به خاطر کوهي که غار در آن قرار گرفته بدين صورت نام گذاري شده است. تا به حال 3 طبقه از اين غار بي نظير کشف شده است اما گمان مي رود از 7 طبقه تشکيل شده باشد که آن را به اولين غار آهکي جهان تبديل مي کند. عمر اين غار 120 ميليون سال است. درون غار اسکلت انسان و دست سازهاي سفالي پيدا شده که متعلق به گم شدگان و يا دفن شدگان در غار است. در حال حاضر 2 کيلومتر از مسير غار که يک سوم کل آن است براي بازديد عموم باز است. غار در 165 کيلومتري جنوب زنجان قرار گرفته و از مسيرهاي زنجان-سلطانيه و همدان-کبودر آهنگ مي توان به بازديد از آن پرداخت.

غار عليصدر

کمتر کسي است که تا کنون نام غار عليصدر همدان را نشنيده باشد. اين غار يکي از معروف ترين غارهاي جهان و کشور بوده و همچنين لقب بزرگترين غار آبي جهان را به خود اختصاص داده است. امروزه بخش‌هايي از معابر کشف شده غار عليصدر با پروژکتور نورپردازي شده و توسط قايق امکان بازديد از آنها ميسر است. دالان‌هاي آبي با سقفي مملو از قنديل، بي شک يکي از شاهکارهاي جهان هستي است که نبايد فرصت بازديد از اين جاذبه زيبا را از دست داد.

غار اشکفت سياه



غار اشکفت سياه در قسمت هاي بالايي کوهي در شمال روستاي چالموره قرار دارد . درون غار پوشيده از کود حيواني و خاکستر است . در بيشتر بخشهاي جنوبي غار ، کف صخره مشخص است . در عوض در بخش شمالي کف غار ديده نمي شود و به نظر عمق بيشتري دارند .در جلوي دهانه غار نهشته بسياري قرار دارد. در مقابل غار سکويي از تخته سنگهاي بزرگ چيده شده است که چندان قديمي نيست و به نوعي مربوط به استفاده بوميان در دوره اخير مربوط مي شود . اشکفت سياه در شمال روستاي چالموره در بالاي کوهي قرار دارد .

غار بام بامه

رامسر جاهاي ديدني و جاذبه هاي گردشگري فراواني دارد . يکي از جاذبه هاي طبيعي رامسر غار بام بامه است که غار‌ بام بامه در شهرستان رامسر در استان مازندران در جنوب هتل رامسر و جنوب غربي محله رمک در ميان جنگل هاي پوشيده از درختان کهنسال در فاصله دويست متري دامنه کوه قلعه بند قرار گرفته است. دهانه آن به شکل مثلث بوده و حدود 40 متر عمق داره و احتمالا در گذشته محل اختفاي اشياي با ارزش و عتيقه بوده است. غار بام بامه ديدني، ترسناک و از عجايب رامسر به حساب مي‌آيد.