فوايد سفر براي انسان | با فوايد شگفت انگيز سفر کردن آشنا شويد

كاهش استرس و اضطراب

سفر به شما اين امکان را مي دهد که کمي فشارهاي روحي و جسمي را از خود دور کنيد. حتي اگر سفر کاري باشد و شما مجبور باشيد ساعت هاي متمادي در کنفرانس هايي شرکت کنيد، در عوض با کشور يا شهر جديدي آشنا خواهيد شد. ممکن است مسافرت اضطراب و استرس هم داشته باشد، به خصوص اگر سفر شما همراه با گردش و بازديد از جاهاي ديدني باشد يا نياز به آشنايي با زبان هاي مختلف داشته باشيد يا مقصدتان شهري شلوغ باشد. اما استرس سفر يک استرس مثبت است و مثل اضطراب شما از کار زياد يا زندگي روزمره نيست. كاهش فشار و استرس روحي هميشه به سلامتي شما کمک خواهد کرد.

تفريح و ماجراجويي از بهترين و هيجان انگيزترين فوايد سفر

بسياري از ما انسان‌ها در زندگي عاشق ماجراجويي هستيم. حتي زماني که در خانه نشسته‌ايم، به کوهنوردي، اسنوبرد، دوچرخه سواري و هر چيز ديگري فکر ميکنيم. براي همين است که نمي توانيم در گوشه اي ساکت بنشينيم و کاري نکنيم؛ پس زماني که سفر ميکنيم، عاشق پيدا کردن تفريحات جديد و امتحان کردن آنها هستيم.

در گوشه به گوشه دنيا ماجراجويي‌هاي مختلفي وجود دارد، از بانجي جامپينگ در آبشار ويکتوريا گرفته تا کمپينگ در صحراي سفيد مصر يا رفتن به سافاري شترسواري در هند براي آماده شدن در يک سافاري بزرگ در آفريقا. بعضي از اين ماجراجويي‌هاي هيجان انگيز را نمي توان در ايران انجام داد، بنابراين يکي از فوايد سفر کردن اين است که به شما اين فرصت را مي دهد تا ماجراهاي مختلفي را که نمي توانيد به هيچ طريقي در ايران خودمان انجام دهيد، امتحان کنيد. اگر مي‌خواهيد بيشتر از اين عاشق سفر کردن شويد، به دنبال ماجراجويي بزرگ بعدي خود باشيد.

شادابي تن و روح

تجربه و آموزه هاي عملي ثابت کرده اند که سفر، نقش مثبتي در تندرستي و بهداشت رواني انسان دارد. شايد اين اثر جسمي و رواني از آن رو باشد که با تغيير آب و هوا و پا نهادن به دنياهاي جديد، روح آدمي به وجد و سرور مي آيد و همين فرحناکي، در سلامت جسم نيز اثر مي گذارد. به هر رو، پيامبر عظيم الشأن اسلام (صلي الله عليه وآله) به صراحت فرموده اند: سافروا تصحوا.[7] سفر کنيد، تا صحت يابيد.

رشد عقلاني

از فوايد غير قابل انکار سفر، رشد و بالندگي عقل انسان است. اين بدان علت است که مسافران در طي سفر با شگفتي هاي طبيعت، انديشه هاي گوناگون و برجستگي ها و کاستي هاي ملت هاي مختلف آشنا مي شوند. اين آشنايي، بيش از مطالعه و از نظر گذراندن اوراق کتاب هاي قطور، انسان را در رشد و بلوغ فکري کمک مي رساند. رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه وآله) به زيبايي تمام، اين ره آورد مهم سفر را باز گفته اند: سافروا، فانکم ان لم تغنموا مالا أفدتم عقلا.[8] سفر کنيد، همانا اگر در سفر، مالي به چنگ نياوريد، به حتم، انديشه شما فزوني خواهد گرفت.

سفر پايان افسردگي است

سفر به شما اين امکان را مي دهد که کمي فشارهاي روحي و جسمي را از خود دور کنيد. حتي اگر سفر کاري باشد و شما مجبور باشيد ساعت هاي متمادي در کنفرانس هايي شرکت کنيد، در عوض با کشور يا شهر جديدي آشنا خواهيد شد. ممکن است مسافرت اضطراب و استرس هم داشته باشد، به خصوص اگر سفر شما همراه با گردش و بازديد از جاهاي ديدني باشد يا نياز به آشنايي با زبان هاي مختلف داشته باشيد يا مقصدتان شهري شلوغ باشد. اما استرس سفر يک استرس مثبت است و مثل اضطراب شما از کار زياد يا زندگي روزمره نيست.

«مايکل لوفِر» يک عکاس حرفه‌اي 26 ساله است که به دليل مبتلا شدن به افسردگي تصميم گرفت به چند کشور سفر کند؛ تا حرفه خود را با سفر کردن ادغام کند و کشورهاي مختلف تصاويري به ثبت برساند. اين کار او باعث شد تا او دوباره به زندگي برگردد.

کنجکاوي، آغاز کننده راه‌هاي جديد است

کنجکاوي يعني تلاش براي پيدا کردن راه‌هاي جديد و خارج از روند عادي زندگي. اين موضوع، نتيجه علاقه است. به عنوان مثال، ما به طور طبيعي درباره موارد مختلفي همچون مزه‌ها و بو‌هاي مختلف کنجکاويم و دوست داريم آن‌ها را امتحان کنيم. کشف کردن چنين مواردي مي‌تواند ما را به سمت علايق، تفريحات و روابط جديد سوق دهد. با وجود تجربيات جديد، نگاه ما حتي نسبت به موارد عادي زندگي نيز دستخوش تغيير مي‌شود. با کنجکاوي، ما آغازي جديد براي زندگي خود به وجود مي‌آوريم.

اعتماد به نفس‌تان بيشتر خواهد شد

آزادي يکي از نتايج زندگي غير يکنواخت است. با روش زندگي متفاوت، مي‌توانيد همه ديوار‌ها و موانع را از سر راه خود کنار بزنيد. اينگونه، روابط‌تان با ديگران و خودتان، سالم‌تر خواهد بود. براي يک لحظه به يکي از بهترين تجربيات زندگي‌تان فکر کنيد. ريسک کردن و وارد شدن به قلمرو‌هاي ناشناخته، به ما هنگام بازگشت به زندگي عادي نيز کمک خواهد کرد. غلبه کردن بر روند عادي و راحت زندگي خود، باعث شکوفا شدن خلاقيت و اعتماد به نفس مي‌شود.

از غذا خوردن لذت خواهيد برد

حتي اگر به سفري دريايي برويد يا پيوسته در استراحتگاهي اقامت کنيد، خيلي کم تر از زماني که در منزل خود هستيد از غذاهاي آماده استفاده خواهيد کرد. غذا خوردن در رستوران قطعاً خيلي بهتر از غذاهايي است که به سرعت آماده مي شوند و با مايکروفر پخته مي شوند. احتمالاً در طي سفر غذاهاي فرنگي را در خارج از کشور امتحان خواهيد کرد. ديگر نگران وعده هاي غذايي و ميزان کالري مصرفيتان نيستيد و به راحتي از مزه کردن غذاهاي خوشمزه مختلف لذت خواهيد برد.

رفتارهايتان را اصلاح خواهيد کرد

برنامه ريزي هم قسمتي از تفريحاتتان است.  زماني که سفري در پيش داريد، يکنواختي و کار سخت از ساعت ? تا ? و هميشه منتظر وقت استراحت بودن به نظر قابل تحمل تر مي شود و باعث مي گردد که بهتر با مشکلات کاري کنار بياييد. سفر کردن ديد و احساس تازه اي نسبت به فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف به شما داده و به شما کمک مي کند که از زندگي بيشتر لذت ببريد. بنا به مقصدي که انتخاب مي کنيد، سفر حتي باعث مي شود ديد تازه اي نسبت به شهر خودتان هم پيدا کنيد.

تحرک بدني

هر روز که مي گذرد، محققان بيشتر به فوايد ورزش و تحرک بدني پي مي برند. سفر کردن يکي از روش هاي دل انگيز براي افزايش تحرک بدني است.

ديد و بازديد از اماکن ديدني هر شهر، پياده روي، دوچرخه سواري، رفتن به کنار دريا، شنا و غيره جزو کارهاي رايج در هر سفري است.

تمام اين کارها باعث افزايش تحرک بدني شما شده و براي سلامتي تان مفيد است.

براي اتفاقات غير منتظره آمادگي پيدا مي کنيد

برنامه سفر مي تواند مفيد باشد, اما نمي توانيد همه چيزها را با کوچکترين جزئيات برنامه ريزي کنيد. تا قبل از اينکه به آنجا برويد چطور مي توانيد بفهميد که رستوران کوچکي پشت آن خيابان وجود دارد, يا فرد محلي شما را به خانه اش دعوت مي کند تا بيشتر با هم آشنا بشويد؟

در حقيقت بهترين بخش از سفر همين ماجراجويي هايي است که پيش مي آيد. وقتيکه مجبور مي شويد آخرين اتوبوس باقيمانده و يا وسيله نقليه عبوري را انتخاب کنيد, هيچ چاره اي جز پذيرش آن نداريد. به اين شيوه است که اکثر افراد موفق ياد مي گيرند وقتي کارها باب ميلشان پيش نمي رود شاد باشند.