مدارک لازم براي دريافت پاسپورت | براي دريافت گذرنامه چه مدارکي نياز داريم

پاسپورت چيست

به اجازه اي که به منظور سفر از ديگر دولت ها گرفته ميشد را ويزا و يا رواديد گفته ميشود.
بسته به روابط سياسي دولت مبداء و مقصدقوانين ويزا متغير است. به طوري که دارندگان گذرنامه برخي کشورها جهت ورود به کشور ديگري نيازي به دريافت ويزا ندارند.
به طور مثال شهروندان داراي هايراني جهت ورود به کشور ترکيه نيازي به دريافت ويزا ندارند ولي جهت سفر به آن کشور داشتن گذرنامه الزاميست.
گذرنامه از يک سو مجوز خروج از کشور است که تابع سياست داخلي آن کشور است. زيرا مردم بعضي کشورها مانند کره شمالي و در گذشته شهروندان کوبا و کشورهاي بلوک شرق حق سفر به بيرون از کشور را نداشتند. از سوي ديگر، گذرنامه، تضمين کننده امنيت و حقوق مسافر در قلمرو ديگر کشورها به معني پذيرش آن از سوي کشور مبدا است. اين موضوع، تابع قدرت سياسي و بين المللي کشور صادر کننده گذرنامه است.
هنگامي که تصميم به سفر مي گيريم اولين کار انتخاب مقصد است که در مطلب راهنماي انتخاب مقصد مناسب سفر به طور مفصل به آن پرداختيم. برخي از مقاصد مورد نظر شما در داخل کشور و برخي ديگر خارج از مرزهاي آن قرار دارند. اگر تصميم به خروج از کشور را گرفتيد يک مسافر بين المللي به شمار مي آييد و لازم است مدارکي متناسب با اين سفر را با خود همراه کنيد تا دچار مشکل نشويد.

يکي از اين مدارک که ضروري ترين مدرک شناسايي به شمار مي رود گذرنامه يا پاسپورت است که بايد حتما در ميان وسايل سفرتان به خارج از کشور وجود داشته باشد. گذرنامه مدرکي ضروري در ميان عموم افراد جامعه نيست و ممکن است بسياري از افراد به آن احتياج پيدا نکنند. بنابراين هر کس مي تواند بنا بر نياز خود نسبت به دريافت آن اقدام کند. دريافت پاسپورت در هر کشوري قانون خاص خود را دارد و کشور ما نيز براي کساني که قصد خروج از ايران را دارند با قوانين خاص گذرنامه صادر مي کند.

دريافت گذرنامه مراحل بسيار ساده اي را دارد که وقت زيادي از شما نمي گيرد. در اين مطلب قصد داريم مراحل و ملزومات دريافت اين مدرک بين المللي را به شما ارائه دهيم.


مدارکي که مي‌بايست توسط کليه متقاضيان ارائه گردد

1- در ابتدا بايد به يکي از دفاتر پليس +10 در نزديکي محل سکونت خود مراجعه نماييد و با پرداخت 1000 تومان فرم و شناسه گذرنامه دريافت کنيد همچنين مبالغ 37500 ريال (سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان) و 750000 ريال (هفتاد و پنج هزار تومان) نيز بايد پرداخت کنيد.
در تمام مراحل فرآيند صدور گذرنامه شخص متقاضي بايد حضور داشته باشد.
 تمامي مبالغ بايد با استفاده از دستگاه کارتخوان (POS) موجود در دفتر پليس +10 پرداخت شوند و هيچگون پرداخت بانکي، اينترنتي و ... مورد قبول نيستند.
2- مدارک مشترک مورد نياز بانوان و آقايان
3- اصل و کپي کارت ملي و شناسنامه
4- ارائه آخرين گذرنامه (پاسپورت) متقاضي
5- يک قطعه عکس 4×6 تمام رخ، با زمينه سفيد با شرايط مشروح:
6- از تاريخ انداختن عکس نبايد 6 ماه گذشته باشد.
7- آقايان رنگ لباس و زمينه يکسان باشد و بدون عينک؛ کلاه، آرايش مو (پيشاني و گوش ها بايد مشخص باشند) و زيور آلات داشته باشند.
8- بانوان (دختران بالاي 6 سال) با حجاب کامل، بدون آرايش و زيورآلات و مقنعه ساده تيره طوري که گردي صورت مشخص باشد.
9- اجازه قانوني و محضري از پدر و يا قيم براي متقاضيان کوچکتر از 18 سال.
10- متقاضيان بالاي 15 علاوه بر دارا بودن شناسنامه عکس دار بايد در دفتر پليس +10 حضور داشته باشند.
11- متقاضيان زير 15 سال علاوه بر حضور در دفتر پليس +10 گواهي اشتغال به تحصيل، دفترچه بيمه و يا گذرنامه عکسدار به همراه خود داشته باشند.
12- متقاضياني که بازنشسته نظامي مي باشند و 5 سال از زمان بازنشستگي آنان مي گذرد بايد اصل و کپي کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.
13- متقاضياني که بازنشسته نظامي مي باشند و 5 سال از زمان بازنشستگي آنان نمي گذرد بايد نامه از حفا يگان مربوطه ارائه دهند.
14- متقاضيان نظامي شاغل مي‌بايست نامه موافقت حفا يگان مربوطه را ابتدا به دبيرخانه اداره گذرنامه ارايه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي ارايه نمايند.

موارد مربوط به بانوان جهت دریافت پاسپورت

اجازه محضري براي بانوان متأهل از سوي همسر.
توجه: بانوان مقيم خارج در صورتي که شوهر خارجي اختيار نموده باشد نيازي به اجازه محضري همسر ندارند، همچنين اقامت با گذرنامه ايراني قابل قبول است.
توجه: بانواني که همسر آنها فوت نموده، مي‌بايست اصل گواهي فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه مي‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

مدارک مورد نياز آقايان

ارائه اصل و کپي کارت پايان خدمت يا معافيت فقط هوشمند(کارت‌هاي قديمي اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي براي مشمولين
آقايان دانشجو و يا دانش آموز براي خروج از کشور مي‌بايست نامه از محل تحصيل خود دريافت و به سازمان وظيفه عمومي تحويل نمايند

نحوه اقدام درخصوص افرادي که داراي گذرنامه آنها مخدوش بوده و يا آن را مفقود نموده‌اند:

  1. مفقودي گذرنامه:با عنايت به اين که گذرنامه از اسناد دولتي و معتبر هويتي است، فقدان آن در قالب سرقت و مفقودي مستلزم سير مراحل اداري ذيل مي باشد.مراجعه به اداره گذرنامه تهرانپارس واقع در فلکه اول تهرانپارس - بلوار پروين - طبقه اول - قسمت فقدانتذکر:همراه داشتن کليه مدارک شناسائي، پوشه، يک قطعه عکس و درصورت داشتن سن مشموليت ارائه مدارک وظيفه اعم از کارت پايان خدمت،معافيت به همراه تصاوير مدارک ذکر شده الزامي است.
  2.  مخدوشي گذرنامه:درصورت هرگونه پارگي،آبديدگي و يا دستبردگي در گذرنامه افراد مي‌بايست کليه مدارک گذرنامه را تهيه نموده و به يکي از ادارات سه گانه گذرنامه مراجعه نمايد.

پاسپورت جهاني چيست

شهروندان هر کشوري که پاسپورت ضعيفي دارند در تلاش هستند تا پاسپورت دومي داشته باشند و با آن بتوانند راحت‌تر به کشورهاي مختلف سفر کنند. شايد درباره پاسپورت دوم چيزهايي شنيده باشيد اما آيا با پاسپورت جهاني آشنايي داريد؟ در ادامه ريشه و اعتبار پاسپورت جهاني را بررسي مي‌کنيم.

اگر درباره‌ي کارت‌هاي ديپلماتيک شنيده باشيد که دارندگان آن از مزيت‌هاي زياد اين نوع کارت و پاسپورت براي ورود بدون محدوديت‌هاي معمول به کشورهاي مختلف استفاده مي‌کنند، مي‌دانيد که اين کارت‌ها فقط براي ديپلمات‌ها يا اشخاص خاص توسط دولت‌ها صادر مي‌شوند و در اکثر کشورها توافقات لازم براي نحوه ورود و خروج اين افراد پيش از اين حاصل شده است. پس اگر در اينترنت با تبليغات «صدور پاسپورت ديپلماتيک» مواجه شديد مطمئن باشيد که کلاهبرداري است.