مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول

 استانبول، شهری وسیع، تاریخی و گردشگری در ترکیه است که دو قاره کهن و مورد توجه آسیا و اروپا را به یک دیگر متصل کرده است. کلان شهری با جاذبه ها و ویژگی های شاخص که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و از این بین ایرانیان بسیاری نیز از طرفداران این شهر زیبا می‌باشند و برای سفرهای خارجی تور استانبول یکی از گزینه های اصلی آن ها می‌باشد. باید بدانید که وقتی از استانبول یا قسطنطنیه سابق حرف می زنیم، یعنی طیف وسیعی از جاذبه ها، تفریحات، سرگرمی ها و خوش گذرانی ها را در پیش روی خود داریم. بازدید از اماکن تاریخی و باشکوه این شهر تمامی ندارد و می توانید کل سفر را تنها در میان بافت تاریخی و ساختمان های بی نظیرش سپری کنید. یا آن که بازار گردی را انتخاب کنید و روزها را به کشف کوچه های تو در تو و شلوغ بازار بزرگ و دیگر بازار های سنتی استانبول بگذرانید و با سوغات این شهر سفر خود را به پایان برسانید.  در این مطلب سعی داریم به بهترین جاذبه های گردشگری استانبول بپردازیم تا در سفر به استانبول با بازدید از بهترین جاذبه های این شهر سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

ایاصوفیه استانبول

یکی از مهم ترین، باشکوه ترین و البته زیباترین سازه های تاریخی استانبول، ایاصوفیه می‌باشد که در قرن ششم میلادی و توسط پادشاهی رومی بنا شده است. هنگامی که به سراغ ایاصوفیه می روید، بیش از همه گنبد منحصر به فردش توجه خودنمایی می‌کند و سپس ۴ مناره در اطراف، نگاه شما را به سوی خود می خواند. ایاصوفیه که در ابتدا کاربری کلیسا داشت، نخست نام کلیسای اعظم را یدک می‌کشید و آن هم به سبب ابعاد بزرگش به نسبت دیگر کلیساهای استانبول بود. خوب است بدانید کلیسا اعظم را درست در کنار کاخ اعظم کنستانیتن ساخته بودند و یکی از کلیدی ترین کلیساهای امپراتوری روم به محسوب می‌شد. ساختمان ایاصوفیه در سال ۵۳۷ توسط امپراتور بزرگ بیزانس، یوستینیانوس راه اندازی شده و به عنوان کلیسا کاربرد داشت، اما بعدتر و در سال ۱۴۵۳، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی، استانبول را فتح کرد، ایاصوفیه نیز به مسجد تغییر کاربری داد و این نوع کاربری تا قرن بیستم ادامه یافت. مناره‌های ایاصوفیه در همین دوره به بنا اضافه شدند. البته ایاصوفیه برای همیشه مسجد نماند و آتاتورک، رئیس جمهور ترکیه در سال ۱۹۳۵ این ساختمان را به عنوان یکی از موزه‌های مورد توجه شهر بنا کرد. اگر تور استانبول را برای سفر انتخاب می‌کنید می‌توانید با گشت و گذار در ایاصوفیه، نمادهای کلیسا و مسجد را به صورت همزمان نظاره گر باشید.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین کاخ های استانبول به شمار می‌آید که دیدنش را نمی توان به راحتی از دست داد. این کاخ در طی سال های ۱۴۶۶ تا ۱۴۷۸ به دستور سلطان محمد دوم بر روی تپه ای کوچک در شبه جزیره قسطنطنیه ساخته شد. توپکاپی از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر ارتباط دارد و البته این کاخ به بخش شرقی و آسیایی شهر استانبول نیز اشراف خوبی دارد. کاخ توپکاپی در طی قرن های ۱۵ تا ۱۹ میلادی مرکز سیاسی سلطنت عثمانی بود تا این که کاخ دولماغچه بنا شد. توپکاپی همچنین یکی از اقامتگاه‌های اصلی سلاطین عثمانی و مکانی برای برگزاری مسابقات و تفریحات ایشان در طی ۴۰۰ سال به شمار می‌آمد. در حال حاضر کاخ توپکاپی که به عنوان موزه کاربرد دارد، یکی از مقاصد مهم گردشگری استانبول است و سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر در سفر به استانبول است. جالب است بدانید که در موزه توپکاپی اشیا مقدسی از پیامبر اسلام به چشم می‌خورد که از آن جمله می توان از عبا و شمشیر ایشان نام برد.

مسجد سلطان احمد استانبول

یکی از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد آبی است. این مسجد که به دستور سلطان احمد اول ساخته شده، به نام سلطان احمد معروف است اما با داشتن کاشی های آبی و جذاب درون ساختمانش، به عنوان مسجد آبی نیز شناخته می‌شود. اگر در اطراف این مسجد گشتی بزنید، مقبره‌ی سلطان احمد را در قسمت شمالی ساختمان و درست رو به روی پارکی به همین نام مشاهده خواهید کرد. نمای خارجی و فوق العاده‌ی این مسجد شامل ۵ گنبد با آرایشی آبشارگونه و شش مناره‌ی باریک و بلند است و البته هشت گنبد کوچک تر در اطراف این مجموعه وجود دارند. فضای داخلی مسجد آبی بسیار وسیع است و حیاطی نیز به همین وسعت در خارج از بنا به چشم می‌خورد. در دور تا دور حیاط نیز رواق های بسیاری به چشم می خورد که به صورت قرینه ساخته شده اند مسجد سلطان احمد یکی از مکان های پربازدید توسط گردشگرانی است که تور استانبول را انتخاب می‌کنند.

کشتی سواری در بسفر استانبول

بُسفُر یا بوسفور، نام تنگه مشهور در شهر استانبول است که هم زمان دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا کرده و با پلی به همین نام آن ها را به هم پیوند می‌دهد. تنگه بسفر یکی از محبوب ترین مکان ها برای انجام تفریحات آبی در استانبول به شمار می‌آید که می توانید سوار بر انواع قایق ها شده و در مسیر آبی از دیدنی های استانبول لذت ببرید. طول این تنگه حدودا ۳۰ کیلومتر است و چندین اسکله در نقاط مختلف شهر استانبول دارد.
پیشنهاد می کنیم در تور استانمبول سوار شدن بر کشتی های کروز تنگه بسفر را از قلم نیندازید، از هر آژانس و هتلی می توانید بلیط این کشتی ها را تهیه نمایید و به یکی از پر طرفدارترین تفریحات در استانبول بروید. 

مینیاتورک استانبول

مینیاتورک استانبول، پارکی وسیع و مینیاتوری است که از افتتاحش ۱۵ سال هم نمی گذرد و امروزه یکی از پر بازدیدترین و محبوب ترین جاذبه های استانبول محسوب می‌شود. وقتی وارد این پارک مینیاتوری می شوید، در واقع وارد یکی از بزرگ ترین پارک های مینیاتوری دنیا شده اید که طیف متنوعی از انواعی سازه های معروف استانبول و ترکیه را در آن مشاهده خواهید کرد. این پارک وسعتی برابر با ۶۰ هزار متر مربع دارد و ۱۲۲ سازه کوچک و معروف ترکی را در خود جای داده است که ۵۸ سازه آن مربوط به استانبول می باشند. از جمله معروف ترین بناهای شاخصی که در مینیاتورک بازسازی شده اند می توان به ایاصوفیه، معبد آرتمیس، برج گالاتا و آرامگاه هالیکارناسوس اشاره کرد که همگی از مکان های محبوب برای گردشگرانی است که تور استانبول را برای داشتن سفری مهیج انتخاب می‌کنند.