جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی استانبول

 استانبول یکی از بزرگترین شهرهای جهان و هم مرز اروپا و آسیا می باشد که در طول تاریخ، امپراطوری های زیادی را به چشم دیده است. در بخش آسیایی استانبول زندگی به آرامی در جریان است و خبری از شلوغی های بخش اروپایی نیست، مکانی آرام برای کسانی که خواهان آرامش و سکوت هستند. 2000  سال قبل میلاد این شهر قسطنطنیه نام داشت. این شهر سرشار از فرهنگ و تاریخ می باشد. استانبول  قلب اقتصادی ترکیه است. موزه ها، مساجد، مکان های تاریخی از جمله بهترین و زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمار می رود که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود فرا می خواند.

 
ایا صوفیه
در گذشته ایاصوفیه به عنوان بزرگترین کلیسای جهان شهرت داشت. بعد از فتح شهر توسط سلطان محمد به مسجد تبدیل شد و در هر دوره تاریخی دست خوش تغییراتی نظیر نقاشی های سقفی و قران نویس روی دیواره ها و سقف و همچنین مزین به  لوح های دیواری گشته است. سرانجام پس از به قدرت رسیدن آتاتورک اکنون 1500 سال است که تبدیل به موزه ای زیبا در قلب استانبول شده است.
 
ایاصوفیه در فصل بهار و تابستان، روزهای  سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 الی 19 و در فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 الی 15 میزبان بازدیدکنندگان می باشد.
 
مسیر ارتباطی به ایاصوفیه از طریق اتوبوس، مترو، تراموای شهری به ایستگاه محله سلطان احمد قابل دسترسی می باشد.
 
 
کاخ توپکاپی (TOPKAPI PALACE)
توپکانی یکی از اماکن دیدنی و جذاب استانبول محسوب می شود. این کاخ زیبا مرکز اداری دولت عثمانی بوده و از لحاظ موقعیت مکانی در میان خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره واقع شده و چشم اندازبسیار زیبا و دل پذیری دارد. کاخ توپکانی در قسمت اروپایی ترکیه واقع گردیده است. ظروف تاریخی از جمله کریستال، نقره، ظروف دوره عثمانی در این مکان نگه داری می شود. کاخ توپکانی به واسطه ی معماری بی نطیر سال 1985 در سازمان ثبت جهانی یونسکو ثبت گردیده است. قابل توجه است ردا و شمشیر پیامبر در این قصر نگه داری می شود.
 
کاخ توپکانی همه روزه به جز روزهای سه شنبه از ساعت 9 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان می باشد.
 
مسیر دسترسی به این کاخ اسرار آمیز و زیبا بسیار ساده می باشد زیرا تمامی وسایل نقلیه عمومی در این مکان ایستگاه دارند.
 
کاخ دولما باغچه (DOLMABAHCE PALACE)
کاخ دولما باغچه در نزدیکی ساحل تنگه بسفر واقع گشته است. معماری این کاخ زیبا که روزگاری محل اقامت آخرین سلاطین عثمانی بوده ترکیبی از معماری عربی و اروپایی می باشد.
 
کاخ دولما باغچه همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 9 الی 16 میزبان بازدیدکنندگان می باشد.
 
مسیر دسترسی از طریق مترو و تراموای زمینی به سمت ایستگاه کاباش می باشد و در این منطقه تابلوهای راهنما به سمت کاخ هدایتگر مسیر می باشند.
 
 
کلیسای آب انبار استانبول، باسیکا سیسترن استانبول ترکیه
هدف از ساخت کلیسای آب انبار استانبول که ملقب به قصرغرق شده می باشد، تامین آب برای مردم در قرن سوم بوده است. معماری زیبای این کلیسا شامل ستون های مرمری می باشد. این آب انبار 80 متر مربع کنجایش دارد و سقف آن بر روی 336 ستون استوار است و نمای حیرت انگیزی دارد.
 
مسجد سلطان احمد در فصل تابستان از ساعت 9 الی 18.30 و در فصل زمستان از ساعت 9 الی 17.30 میزبان بازدیدکنندگان می باشد.
 
میدان تکسیم
میدان معروف تکسیم در قسمت اروپایی ترکیه واقع گردیده است. میدانی پر ازدحام و مملو از کافه ها و رستوران های شیک می باشد.
 
هتل های نظیر جیلان اینترکانتیننتال و گراند هایت استانبول در این منطقه واقع شده اند.