راهنماي سفر با کودکان | توصيه هايي جهت داشتن بهترين سفر با بچه

وقتي مي‌خواهيد با کودک خود به سفر خارج از کشور برويد، مخصوصاً اگر اولين کودک شما باشد و بخواهيد در نوزادي به سفر برويد. قبل از تنظيم برنامه سفر خارج از کشور نکات مهمي در سفر با نوزاد وجود دارد که بايد بدانيد. در اين مطلب نکاتي براي سفر با نوزاد به خارج از کشور را خواهيم خواند.

سفر با نوزاد

يكي از مشكلات والدين در حين سفر چگونگي مراقبت از نوزاد در سفرهاي گوناگون اعم از سفر با هواپيما يا اتومبيل و ساير وسايل نقليه است. سفر با نوزاد چه در مدت زمان كوتاه يا طولاني مدت نياز به تمهيدات خاصي دارد. آماده بودن براي همه چيز از جمله مقدمات سفر حتي در يک بعد از ظهر روز تعطيل است. هميشه در هر مسافرتي اين احتمال وجود دارد كه با موقعيت‌هاي پيش بيني نشده‌اي مواجه شويد. بنابراين به كيفي نياز داريد كه حتي الامكان وسايل مورد نياز براي چنين موقعيت‌هايي را به همراه داشته باشيد. با فراهم كردن اين امكانات، مشكلات پيش پا افتاده برايتان تبديل به مشكل بزرگ نخواهند شد.

مقصد سفر با بچه رو هوشمندانه انتخاب کنيد

مسافرت با بچه با سفرهاي عادي فرق مي کنه. اگه بچه شما نوزاد باشه راحت مي تونين بقلش کنيد و همه موزه ها و جاهاي ديدني رو بگردين. چون تا زماني که خواب و جا و غذاي نوزاد مناسب باشه در سفر مشکلي ايجاد نميکنه. اما سفر با کودک نوپا کمي متفاوته. شما بايد جوري برنامه ريزي کنيد که زمان خواب، غذا خوردن، بازي و چيزهاي ديگه طبق روتين انجام بشه. سفرهاي ساحلي و مسافرت با کودک به جاهايي که دريا دارند معمولا راحت تر و خوشايندتر هستند. اکثر بچه ها عاشق بازي با شن هاي ساحل و آب بازي هستند و سفرهاي ساحلي براي خوش گذراني کل اعضاي خانواده مفيد هستش.

پرواز هاي شبانه را رزرو کنيد

هنگام برنامه ريزي براي سفر، درصورت امکان، پروازهاي شبانه و بدون توقف را رزرو کنيد. قبل از پرواز کودکان را به پارک ببريد و يا اجازه بديد در فضاي فرودگاه جست و خيز کنند تا انرژي آنها تخليه شود چون اگر کودکان از لحاظ جسمي خسته باشند احتمال خوابيدن آنها در هواپيما بيشتر ميشود.

سفر مي‌تواند براي کودک بيش‌فعال بسيار مفيد باشد

سفر باعث کسب تجربه، متحد شدن خانواده و فکر کردن مي‌شود. شايد کودکتان نسبت به سفر عکس‌العمل خوبي نشان ندهد و بخواهد آن را بي‌اهميت نشان دهد اما در واقع اين گونه نيست، او بعداً خاطرات سفر را با شوق و هيجان تعريف خواهد کرد.

هنگام انتخاب صندلي، دقت کنيد

اگر فرد ديگري هم همراه شما است، سعي کنيد صندلي‌هاي متفاوتي انتخاب کنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد مسئوليت نگهداري از کودک را با هم تقسيم کنيد و فرصتي براي استراحت پيدا کنيد. به اين ترتيب، کودک شما هم، از اينکه يک جا بنشيند و منظره‌ي يکساني را تماشا کند، خسته نمي‌شود. اگر احتمال مي‌دهيد که هواپيما جاي خالي نداشته باشد، براي کودکان‌تان هم صندلي جداگانه بگيريد. البته قوانين ايرلاين‌ها به مسافران اجازه مي‌دهد که کودکان زير دو سال را روي پاي خود بنشانند و هزينه‌ي اضافي پرداخت نکنند. اين گزينه در صورتي که مي‌خواهيد با کمترين هزينه سفر کنيد، انتخاب خوبي است اما رزرو کردن صندلي جداگانه براي کودکان، راحتي شما و فرزندتان را تضمين مي‌کند.

دارو هاي ضروري کودکان را همراه داشته باشيد

مشکلات احتمالي را در نيز در نظر داشته باشيد، دارو هاي مصرفي و مکمل هاي غذايي را ا قلم نياندازيد، قرص ضد حالت تهوع، قرص نعنايي، کمي نبات و يا داروهاي اوليه مورد نياز مانند شربت دل درد کودکان دارو هايي هستند که به همراه داشتن آنها خيال شما را آسوده مي کند. براي پيشگيري از استفراغ مسافرتي، سرگيجه و تهوع مي توان از قرص (ديمن هيدرينات) يک ساعت پيش از سفر استفاده کرد که مقدار مصرف آن در بزرگسالان يک قرص، در کودکان بيش از 5 سال يک دوم قرص و در کودکان 2 تا 5 سال يک چهارم قرص است. البته بايد پيش از سفر بايد با پزشک معالج مشورت شود.

راحتي او را مهيا کنيد

اگر براي چند هفته به مسافرت مي‌رويد و فرزند شما هنوز اهل زياد خوابيدن است، حتما آغوشي يا کالسکه او را برداريد. شيرخواران در حالت دراز کشيده راحت‌تر هستند و در ضمن، بودن در کالسکه آن‌ها را در برابر آفتاب و باد و باران محافظت مي‌کند. حتي مي‌توانيد از کالسکه به جاي تخت او در شب استفاده کنيد به شرط آن‌که کالسکه او قابليت حالت خوابيده را داشته باشد. براي داخل ماشين نيز نبايد صندلي مخصوص کودک را فراموش کرد. اگر به ساحل دريا مي‌رويد و قصد شنا داريد، لاستيک بادي او را هم همراه ببريد تا کمي در آب بازي کند.
كودك خود را سرگرم كنيد. كمي پس از اين كه به راه افتاديد، كودك را به نحوي مشغول كنيد. با او صحبت كنيد، از او سوالاتي بكنيد و هرازگاه او را تحسين كنيد. اگر سفرتان طولاني است (بيش از يك ساعت)، هنگامي كه رفتار درستي از خود نشان مي‌دهد به او تنقلات بدهيد. در سفرهاي طولاني به نحوي برنامه‌ريزي كنيد كه حين سفر هرچند ساعت يك بار كودك بتواند از ماشين بيرون بيايد و استراحتي بكند، به اطراف بدود، به توالت برود و كارهاي ديگري انجام دهد. در صورت مواجه شدن با هرگونه خرابكاري و شيطنت با توضيح دادن مشكل رفتاري به كودك و گوشزد كردن رفتار درست، به اين مساله رسيدگي كنيد.

در طول مسير بارها توقف داشته باشيد

وقتي بچه همراه شما است، بايد مسير سفر را طوري برنامه ريزي کنيد که در طول آن بارها توقف کنيد تا کودک دستشويي برود، کمي فعاليت داشته باشد و انرژي دوباره کسب کند. در غير اين صورت اعصاب خودتان خورد خواهد شد. زيرا کودکان در طول سفرهاي طولاني بسيار سريع خسته مي شوند و اعتراض خود را با گريه، بهانه گيري، جيغ زدن و ... نشان مي دهند. براي بازي در جاده، چند توپ پلاستيکي و کتاب به همراه داشته باشيد تا باعث سرگرمي کودک شوند. سعي کنيد هنگام توقف، در مکان هاي سرسبز بايستيد و خودتان هم زير اندازي پهن کنيد و يک چايي بنوشيد.

غذاهاي مقصد را در خانه به آن ها معرفي کنيد

اگر آنقدر خوش شانس هستيد که مقصدتان جايي است که غذاهاي محلي بسياري زيادي دارد، مي توانيد اين غذاها را به فرزندتان معرفي کنيد. اگر هم رستوراني در اطرافتان مي شناسيد که آن غذا را سرو مي کند مي توانيد به آنجا برويد و از آن غذاهاي محلي تست کنيد. در اين صورت اگر فرزندتان غذا را دوست نداشته باشد و حتي به معده او سازگار نباشد پيش از سفر آن را دريافته ايد و در مقصد مي توانيد راه هاي ديگري امتحان کنيد.

ترفندهاي براي بستن ساک کودک

هميشه چند روز قبل از سفر وسايل کودکان را جدا بگذاريد و در محلي قرار دهيد که مطمئنيد آن ها را فراموش نمي کنيد. پوشک ها و ساک را از نوع ضد آب انتخاب کنيد. علاوه بر اين وسايلي نظير کر و داروهاي فرزند تان را با وسايل دستشويي و حمام او در يک جا قرار ندهيد. بهتر است که وسايل فرزندتان را در کيفي جداگانه قرار دهيد تا پيدا کردن آن ها در مواقع ضروري شما را به دردسر نيندازد.