انواع ويزاي شينگن | تفاوت انواع ويزاي شينگن نوع D - C - B - A و تايپ LTV

اخذ ويزاي شنگن

براي گرفتن و اخذ ويزاي شنگن بايد فرم هاي مربوطه را که در سايت www.visa4uk.fco.gov.uk قابل يافت است را پر کنيد و سپس به همراه ترجمه رسمي سند ملک يا ماشين و ترجمه موجودي و کارکرد حساب بانکي به بخش ويزاي سفارت انگليس در چهارراه استانبول مراجعه کنيد. منطق مراجعه به اينصورت مي باشد که صبح زود (حدود ساعت شش صبح) براي گرفتن نوبت و سپس حدود ساعت هفت و نيم براي تحويل مدارک بايد مراجعه کنيد. در حالت عادي يک روز گرفتن ويزا بطول خواهد انجاميد.

توصيه مي کنم در صورتي که بدون پشتيبان مالي و دعوتنامه براي گرفتن ويزا اقدام مي کنيد تا جايي که مي توانيد موجودي حساب بانکي خودتان را قبل از گرفتن نامه موجودي براي سفارت انگليس پر نماييد. هرچه سند ملک يا ماشين بيشتر ارائه کنيد به معني دليل وابستگي براي بازگشت به ايران هست.


 براي اخذ ويزاي شينگن براي کساني مثل زنان خانه‎دار يا فرزندان که تحت تکفل‎اند، گواهي اشتغال به کار و شرح صورت‎حساب بانکي (با تاريخ گشايش حساب) مربوط به همسر يا پدر الزامي‌ است.- روي ويزا ذکر مي شود با اين ويزا چند بار مي‎توانيد به محدوده شينگن وارد شويد. کد 1 (سينگل) يعني اينکه پس از يک بار ورود و خروجتان از شينگن، ويزاي شما بدون توجه به تاريخ اعتبار و روزهاي مجاز آن باطل خواهد شد. به همين ترتيب کد نامحدود (مالتيپل) به معني ورود نامحدود به محدوده شينگن است و شما مي‎توانيد در مدت اعتبار ويزا و تعداد روزهاي مجاز مشخص در ويزاي‎تان به شنگن وارد و از آن خارج شويد.

اولين ورودتان به مرزهاي شينگن بايد از همان کشوري باشد که در فرم تقاضاي خود اعلام کرده و بر اساس آن ويزا گرفته‎ايد. تغيير مسير ورودي مي‎تواند در مرزهاي شينگن مشکل ايجاد کند و در بدترين حالت ممکن است ويزا را باطل کنند و دارنده ويزا را به کشور مبدا بفرستند.
مثلا اگر شما ويزاي شنگن خود را از يونان گرفته باشيد ولي از فرانسه وارد شنگن شويد، مقامات مرزي در فرانسه مي‎توانند به دلايلي کاملا قانوني به شما اجازه ورود نداده و شما را به کشوري در خارج از شينگن اخراج کنند.- بعد از ورود به محدوده شينگن عملا مي‎توانيد به همه کشورهاي آن مسافرت کنيد چرا که کنترل مرزي بين کشورهاي شينگن وجود ندارد.

مدارک مورد نياز ويزاي شينگن

 

  • فرم تکميل‌شده درخواست ويزاي شينگن
  • شناسنامه ايراني
  • گذرنامه
  • سه قطعه عکس رنگي
  • اسناد رسمي شغلي و منابع مالي
  • بليط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد
  • بيمه مسافرتي
  • واچر رزرو هتل
  • دعوت‌نامه


در مورد کودکان و افراد زير سن قانوني، مدارک بيشتري مورد نياز است که به ترتيب زير هستند:

گواهي تولد
فرم درخواست ويزا امضا شده توسط پدر و مادر (اگر حضانت کودک به عهده‌ي يکي از والدين است، حکم رسمي دادگاه بايد به همراه فرم درخواست ارائه شود؛ اگر کودک به‌تنهايي مسافرت مي‌کند، حکم محضري رضايت والدين امضاشده توسط پدر و مادر يا کفيل قانوني بايد به فرم درخواست پيوست شود).


گفتني است کليه مدارک بايد داراي ترجمه رسمي باشند. همچنين، بسته به نوع ويزايي که براي آن درخواست مي‌دهيد يک سري مدارک ديگر نيز بايد به همراه فرم درخواست ويزاي شنگن ارائه کنيد.

ويزاي ملي

ويزاي ملي براي اشخاصي مناسب است که با هدف خاص و مدت محدود مي‌خواهند در يکي از کشورهاي شينگن اقامت داشته باشند و سپس به کشور خود بازگردنند و نيز قصد سفر به ساير کشورهاي حوزه شنگن را ندارند.

ويزاي نوع A

ويزاي شينگن نوع A نوعي ويزاي ترانزيت فرودگاهي است و به ويزايي گفته مي شود که با داشتن آن اجازه داريد در يکي از فرودگاه هاي کشورهاي حوزه شنگن پرواز خود را تعويض و به کشوري خارج از محدوده شينگن سفر کنيد.همراه داشتن اين ويزا تنها براي استفاده از فرودگاه‌هاي کشورهاي محدوده شينگن معتبر است.

ويزاي نوع B

ويزاي شينگن نوع B نوعي ويزاي ترانزيت فرودگاهي است که داشتن آن به شما اين جازه را مي‌دهد تا براي مدت‌زمان حداکثر 5 روز از خاک کشوري در ناحيه شينگن عبور کنيد.

ويزاي شينگن نوع C

ويزاي شينگن نوع C در واقع رواديد کوتاه مدت است و براي مدت زماني که موقع دريافت آن مشخص مي شود شما حق داريد در کشورهاي عضو اتحاديه شينگن اقامت داشته باشيد. دريافت‌کنندگان ويزاي C بسته به هدف و شرايط سفر خود يکي از 3 نوع ويزا را دريافت مي کنند:

    ويزاي يک بار ورود (Single-entry): اين ويزا فقط براي يک بار ورود به يکي از کشورهاي عضو پيمان شينگن اعتبار دارد و به‌ محض ترک کشوري که به آن وارد شديد اعتبار ويزاي شما فارغ از اينکه مدت زمان آن به پايان رسيده يا نه، منقضي مي شود.
    ويزاي دو بار ورود: اين ويزا نيز شرايطي مشابه با ويزاي يک بار ورود دارد با اين تفاوت که شما دو بار اجازه داريد تا به کشوري در ناحيه شينگن وارد شويد. به خاطر داشته باشيد استفاده از اين فرصت (دو بار ورود) در محدوده زماني مشخصي قابل استفاده است.
    ويزاي چند بار ورود (Multiple-entry): تنها محدوديت اين ويزا محدوديت زماني آن است که اعتبار آن 90 روز به ازاي هر 6 ماه از سال است. زمان اين 90 روز به محض ورود شما به هريک از کشورهاي ناحيه شينگن محاسبه مي شود.
 

ويزاي D- (National Visas)

اين ويزا براي دانشجويان، تجار يا کساني که براي مدت‌زمان مشخصي قصد دارند در ناحيه شينگن اقامت داشته باشند صادر مي‌شود. ويزاي نوع D هم مي‌تواند يک‌بار ورود باشد. ويزاي يک‌بار ورود نوع D براي کساني صادر مي‌شود که به دلايل مشخص مانند خدمات درماني قصد اقامت محدود براي دوره‌اي تعيين‌شده در يکي از کشورهاي عضو ناحيه شينگن را دارند و پس از آن به کشور خود بازمي‌گردند. با در اختيار داشتن ويزاي چند بار ورود نوع D، بدون نياز به اخذ رواديد ديگري مي‌توان به‌ تمامي کشورهاي ناحيه شينگن بدون محدوديت سفر کرد.
شرايط براي گرفتن ويزاي نوع D:

دانشجويان بين‌المللي که براي انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي براي مدتي مشخص ( که کمتر از يک سال است) به ناحيه شينگن سفر مي‌کنند.

دانشجويان بين‌المللي که قصد شروع تحصيل در يکي از دوره‌هاي تحصيلي کشورهاي عضو پيمان شينگن را دارند. به اين گروه ويزاي يک‌ساله اعطا مي‌شود که براي اقامت بيشتر قابل تمديد است.

کار علمي و آموزشي در يک مرکز تحقيقاتي يا موسسه معتبر در هريک از کشورهاي اتحاديه شينگن. اين ويزا با توجه به بررسي سوابق فرد و اعضاي خانواده‌اش صادر مي‌شود.

متخصصاني که باهدف به اشتراک گذاشتن تخصص خود به ناحيه شينگن سفر مي‌کنند.

هنرمندان، ورزشکاران يا هر حرفه تخصصي ديگري در اين گروه قرار مي‌گيرند.

موارد اضطراري که فرد به دليل وضعيت پزشکي براي مدت مشخصي قادر به ترک ناحيه شينگن نباشد.  

ويزاي اعتبار محدود منطقه‌اي (VLT)

اين ويزا به فرد اجازه مي‌دهد تا فقط به همان کشوري که از آن ويزا دريافت کرده‌ يا چند کشور ديگر ناحيه شينگن که در زمان اخذ ويزا مشخص شده سفر کند. صدور اين ويزا در شرايط خاص صورت مي‌گيرد؛ براي مثال، براي دلايل انسان‌دوستانه يا مواردي که در شرايط اضطراري اتفاق مي‌افتد. اين نوع ويزا بيشتر به پناهندگاني تعلق مي‌گيرد که بدون مدارک معتبر وارد ناحيه شينگن شده‌اند.   

هزينه اخذ ويزاي شينگن چقدر است؟

زماني که مي خواهيد ويزاي شينگن دريافت کنيد بايد هزينه اي را به دلار يا يورو به سفارت بپردازد. با توجه به کشوري که براي سفر انتخاب مي کنيد، اين هزينه متفاوت است. اما يک قانون کلي وجود دارد. از افرادي که زير شش سال سن دارند هزينه اي براي صدور ويزا دريافت نمي شود. افراد بين شش تا دوازده نيز هزينه اي کمتر از افراد بالغ بايد بپردازند. نکته ديگر هم در مورد افراد بالاي هشتاد سال است. اين افراد نيز از پرداخت هزينه براي سفارت معاف هستند.