۱۰ مورد از بهترین غذاهای خیابانی استانبول که باید امتحان کنید

 برای شناخت ذائقه و فرهنگ یک ملت رفتن باید به رستوران‌های مختلف آن شهر سر زد. اما در کنار این رستوران‌های مجلل غذاهای خیابانی نیز مورد توجه توریست‌ها می‌باشند. چرا که چشیدن مزه چیزی که مردم شهر در طول زندگی پر مشغله خود ترجیح می‌دهند، چیزی بیشتر از آشنایی با فرهنگ و ذائقه مردم شهر را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در این مطلب  ۱۰ غذای مجبوب خیابانی استانبول را برای شمایی که قصد دارید تور استانبول را انتخاب نمایید، معرفی می‌کنیم.

سیمیت-   Simit
سیمیت یا نان های برشته غلت خورده در کنجد از محبوب ترین گزینه های خوردنی با چای در صبحانه است که بی‌شک نمی‌توانید در برابر عطر بی نظیر این نان مقاومت کنید. جالب است بدانید، همانطور که مردمان آمریکا با لیوان‌های قهوه در حال رفتن به سر‌کارشناخته شده اند، نماد مردم استانبول نیز سیمیت‌هایی پیچیده در کاغذ می‌باشد. البته سیمیت را می‌توانید از گاری های دست فروش در طول روز نیز تهیه نمایید.
بالیک اکمک-  Balik-Ekmek
در تور استانبول قطعا برای تماشای چشم‌انداز زیبا به تنگه بسفر خواهید رفت، اما ساندویج های ماهی سرخ شده در کره با عطر و بویی فراموش نشدنی، چیزی نیست که بشود نادیده گرفت. در محله‌هایی چون کاراکوی(karakoy)  و امین انو (eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توانید دکه های فروش بالیک اکمک را مشاهده نمایید. این غذا از خوشمزه‌های محبوب در میان گردشگران تور استانبول است.
لاه ماجون-  Lahmacun
لاه ‌ماجون یا پیتزای ترک، در واقع شبیه به نان لواش است که به همراه گوشت‌چرخ کرده، پیاز و فلفل قرمز در تنور با حرارت ملایمی پخته می‌شود. لاه ماجون غذایی ساده و بسیار خوشمزه است که اخیرا در شهرهای شمال غربی کشورمان نیز سرو می‌شود. بهتر است برای امتحان این غذا سراغ لاه ماجون خلیل و بُرسام تاش فیرین در محله‌ی کادی کوی و فیستیک کباب در محله‌ی آرناووت کوی بروید و آن را با جعفری تازه، آب لیمو و دوغ محلی یا همان آیران نوش جان نمایید.
دوروم   Durum-
یکی دیگر از غذاهای خیابانی محبوب استانبول دوروم است و با توجه به نامش، بیشتر به عنوان میان وعده استفاده و در نانی شبیه به لواش لقمه می‌شود و از مرغ، گوشت، پنیر و سبزیجات متنوع تشکیل شده است. برای سرو بهترین نوع دوروم بهتر است سری به بامبی یا کیزیل کایالار در میدان تکسیم بزنید.
تانتونی-  Tantuni
تانتونی که خیلی شبیه به دوروم است نیز به صورت لقمه در نان لواشی بسیار نازک، با ترکیبی از گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و انواع ادویه‌ها است و به صورت تند و ساده سرو می‌شود. البته به گفته محلیان زادگاه تانتونی شهر مرسین، تانیونی باید به صورت تند میل شود. پیشنهاد ما برای تست این غذای لذیذ، امینه آنا سفراسی در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم است.
میدیه دولما-  Midye Dolma
میدیه دولما ترکیبی از برنج بسیار تند و صدف دریایی است که به همراه آبلیمو تازه و به صورت پیش غذا استفاده می‌شود. جالب است بدانید روش صحیح خوردن این غذا به دلیل حجیم شدن دانه‌های برنج این‌گونه است که باید هر یک از تکه ها را بدون وقفه و پشت سرهم تا زمانی که کمی حس سیری القا شود خورد. در غیر این صورت نمی‌توانید یک پرس کامل میدیه دولما را میل کنید. در میدان تکسیم دکه‌های فروش میدیه دولما به چشم خواهد خورد که می‌توانید این غذای جالب را امتحان کنید.
کوکورچ- Kokorec
کوکورچ در واقع کباب روده گوسفند است که به صورت تابیده شده با فلفل ترکیب شده و به همراه نان سرو می‌شود. این غذا یکی از محبوب ترین و در عین حال یک از منفورترین غذاهای خیابانی استانبول است. به دلیل دقتی که برای نظافت روده گوسفند نیاز است برخی از خوردن این غذا امتناع می‌کنند. 
کومپیر- Kumpir
یکی از خوشمزه ترین ها به همراه ترکیبی از مزه‌های مختلف، کومپیر است که سیب‌زمینی تنوری با پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و گاهی هویج ترکیب می‌شود و یک وعده غذایی کامل و لذتی فراموش نشدنی را برای شما به لرمغان می‌آورد. بهترین نقطه برای سرو کومپیر منطقه‌ی اورتا کوی است.
تاووک پیلاو-Tavuk Pilav
اگر برای وعده های غذایی خود طبق عادت و فرهنگ ایرانی نیاز به برنج دارید، می‌توانید تاووک پیلاو یا همان مرغ و برنج را انتخاب کنید. این غذا با حجم زیاد و طعمی فوق العاده یکی از محبوب‌ترین غذاهای استانبول به شمار می‌رود. فروشندگان تاووک پیلاو در سطح شهر معمولا به همراه گاری‌هایی با مکعب شیشه‌ای در هر جای شهر دیده می‌شوند، اما برای بهترین تجربه‌ی خوردن تاووک پیلاو، به سراغ فروشندگان تاووک پیلاو در اون کاپانی، روبروی بازار مانیفاتورچیلار بروید.
بورک-  Borek
بورک یکی از گزینه های مناسب صبحانه در سفر به استانبول است که شامل پنیر و سبزیجات میان لایه‌های نازک خمیر (یوفکا) است. بورک با حرارتی که دریافت می‌کند می تواند مزه ای جدید را برای شما به ارمغان بیاورد.