ويزاي شينگن چيست | مدارک مورد نياز جهت دريافت ويزاي شينگن

تاريخچه شينگن

ايده ي يکپارچه سازي مجوز ورود براي کشورهاي اروپايي به سال ها قبل، پس از اتمام جنگ جهاني دوم، باز مي گردد. اولين بار در دهه ي 60 ميلادي، در سال 1957 ، بود که مجموعه کشورهاي اسکانديناوي، شامل 4 کشور سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ با امضاي پيماني تصميم به صدور مجوزي واحد براي رفت و آمدهاي بين يکديگر گرفتند.

27 سال بعد، در سال 1984، آلمان و فرانسه اين ايده را براي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مطرح کردند. سرانجام يک سال بعد، در 14 ژوئن 1985، در منطقه اي به نام شينگن در کشور لوکزامبورگ، 5 کشور فرانسه، آلمان غربي، هلند، بلژيک و لوکزامبورگ «پيمان شينگن» را به امضا رساندند. بر اساس اين پيمان، رفت و آمد بين مرزهاي مشترک اين کشورها آزاد شد. همچنين فعاليت هاي مشترک متعدد ديگري نيز در زمينه هاي گوناگون بين اين کشورها آغاز شد.
ويزاي شنگن سند صادر شده توسط مقامات مسئول براي طرف ذينفع براي بازديد و سفر به منطقه‌ي شنگن و در داخل آن است.منطقه‌ي شنگن از 26 کشور تشکيل شده است که توافق کرده‌اند شهروندان‌شان آزادانه در اين منطقه به صورت کشوري واحد آزادانه جابجا شوند. از 26 کشور تحت توافق شنگن، 22 کشور جزو اتحاديه‌ي اروپا و 4 کشور عضو EFTA هستند.
ويزاي شنگن ، اکثر کشورهاي اروپايي به جز بريتانيا را پوشش مي‌دهد و کشورهايي مانند روماني، بلغارستان، کرواسي، قبرس و ايرلند به زودي بخشي از اين توافقنامه مي‌شوند. با اين حال، کشورهايي مانند نروژ، ايسلند، سوئيس و ليختن اشتاين که بخشي از اتحاديه‌ي اروپا نيستند در حال حاضر به منطقه‌ي شنگن تعلق دارند و از سياست حرکت آزادانه بهره مي‌برند.
با داشتن ليبل ويزاي شينگن در پاسپورت خود مي توانيد به کشورهاي حوزه شينگن که عبارتند از دانمارک، سوئد، استوني، فنلاند، فرانسه، يونان، ايتاليا، اسپانيا، ايسلند، لتوني، لوکزامبورگ، ليتواني، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلووني، چک، آلمان، مجارستان ، اتريش و بلژيک سفر کنيد.
ورود شما به حوزه شينگن بايد از کشوري باشد که از آن ويزا شينگن دريافت کرديد.براي مثال اگر شما ويزاي خود را از کشور فرانسه دريافت کنيد، ورودتان بايد به اين کشور باشد و پس از آن آزادانه در مدت ويزاي خود مي توانيد به کل کشورهاي ديگر حوزه شينگن سفر کنيد.
همه ما مي دانيم که انگليس جزو کشورهاي پيمان شينگن نيست و براي سفر به آن بايد ويزاي خود اين کشور را دريافت کرد.


علت پيدايش توافق نامه شينگن

کاهش مشکلات رفت و آمد، برداشته ايستگاه هاي بازرسي مرزي و مرزها براي ورود آزاد و بدون ويزاي ساکنين کشورهاي اروپايي اين معاهده در مرز بين فرانسه و آلمان به امضا رسيد.براي سفر به کشورهاي اروپايي اخذ ويزا الزامي است.اگر ميخواهيد براي ويزاي اتحاديه اروپا اقدام کنيد بهتر است از محدوده و منطقه شنگن براي دريافت ويزاي شنگن اقدام نماييد.به همراه داشتن ويزاي شينگن به اين معناست که شما مي توانيد به تمام کشورهاي عضو پيمان اروپا سفر کنيد. معمولا مدت زمان اعتبار ويزا سه ما مي باشد.
کشورهاي عضو پيمان و منطقه شنگن

کشورهاي عضو شينگن شامل :اسپانيا،اسلووني، اسلواکي، سوييس، سوئد، لهستان، پرتغال، ليختناشتاين، هلند، نروژ، اتريش، بلژيک، مالت، لوکزامبورگ، جمهوري چک، ليتواني، لتوني، دانمارک، ايسلند، ايتاليا، يونان، آلمان، مجارستان، فنلاند، فرانسه و استوني مي باشند.

مدارک ويزاي شينگن

2 قطعه عکس
اصل پاسپورت با 7 ماه اعتبار به همراه گذرنامه هاي قبلي
 شناسنامه
معرفي شغل مسافر در سربرگ محل کار/شرکت شده : الف: پزشکان:پروانه مطب،پروانه دائم پزشکي،کارت نظام پزشکي و نامه اشتغال به کار ب:وکلا:پروانه وکالت ج:مشاغل دولتي:حکم کارگزيني،آخرين فيش حقوقي و يا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال ميزان حقوق دريافتي و تاييديه مرخصي،آخرين ليست بيمه د:بازنشسته ها:ارائه حکم بازنشستگي،ارائه آخرين ليست بيمه وارائه آخرين فيش حقوقي ه:مشاغل غير دولتي:گواهي اشتغال بکار از شرکت مربوطه با ذکرمدت اشتغال،ميزان حقوق دريافتي،تاييده مرخصي،آخرين ليست بيمه وارائه اصل آخرين روزنامه رسمي آن شرکت و:درصورت خويش فرما بودن:جواز کسب/آگهي تاسيس و مدارک مربوط به شرکت ز:دانش آموزان،دانشجويان،معلمان،اساتيد و اعضاء هيئت علمي دانشگاه (اصل نامه اشتغال به کار) + پرينت حساب بانکي به انگليسي در 3 ماه گذشته از بانکي که در آن حساب داريد + گواهي تمکن مالي به لاتين از بانک با حداقل تمکن پنجاه ميليون تومان (در صورت داشتن حساب سپرده بايد حداقل موجودي پنجاه ميليون تومان باشد) * جهت ارائه پرينت حساب به سفارت زمان صدور گواهي حساب بانکي حداکثر 5 روز قبل از تاريخ تحويل مدارک به سفارت باشد + اصل و ترجمه سند مالکيت + اصل و ترجمه مدارک شغلي،ملکي و مالي همسر براي خانم هايي خانه دار که بدون همسر سفر ميکنند.*
بيمه نامه مسافرتي 15 روزه با پوشش حداقل 30000 يورو در محدوده ويزاي شنگن  .
فرم درخواست ويزاي امضاء شده  . رزرو بليط هواپيما و رزرو هتل.

مزاياي ويزاي شينگن

تا پيش از معاهده شينگن، شهروندان کشورهاي اروپاي غربي مي توانستند با ارائه کارت هاي شناسايي ملي و يا گذرنامه هاي خود در پست هاي مرزي، به کشورهاي همسايه سفر کنند اما اتباع بسياري از کشورها براي ورود به هر يک از کشورهاي اروپايي نيازمند ويزاي جداگانه بودند و اگر در سفر خود مثلا ديدار از پنج کشور اروپايي را گنجانده بودند به پنج ويزاي مجزا نياز داشتند. استقرار شبکه اي گسترده از پست هاي مرزي در سراسر قاره اروپا به اختلال در تردد، و تحميل ضرر و زيان به هر دو صنف گردشگري و بازرگاني مي انجاميد.پس از معاهده شينگن و با تصويب قوانين جديد، اتباع غيراروپايي (خارج از حوزه اتحاديه اروپا و کشورهاي مشترک المنافع مشتق شده از شوروي سابق) براي ورود به منطقه شينگن کافي است به سفارتخانه ها و کنسول گري هاي اعضاي شينگن مراجعه و ويزاي شينگن را دريافت کنند. اين ويزا به افراد اجازه تردد در تمام نواحي تحت پوشش شينگن را بدون نياز به ارائه ويزاي جداگانه و بازرسي هاي مرزي مي دهد.يکي از بهترين مزاياي شينگن ، سفري راحت به کشورها است.تنها لازم است شما ويزاي شينگن يکي از کشورهاي حوزه شينگن را دريافت کنيد.با همان ويزا شما ميتوانيد به 25 کشور ديگر نيز سفر کنيد.

چند توصيه براي اخذ ويزاي کشورهاي مختلف حوزه شنگن

در صورتي که امکان ارائه سند مالکيت ملک يا ماشين نداريد بنظرم بهتر است از طريق موسسه هاي توريستي که تورهاي تفريحي و تور اروپا برگذار مي کنند اقدام کنيد. معمولا زمان تور اين موسسه ها بين يک هفته تا ده روز هست ولي در صورت درخواست به شما اجازه مي دهند تا دو ماه در انگليس اقامت داشته باشيد(ويزايي که براي شما ميگيرند شش ماهه هست). حدود هزينه براي استفاده از اين تورها يک و نيم ميليون تومان هست.