گردشگري چيست و اهميت آن کدام است؟ مهمترين اهداف صنعت گردشگري

مقصود گردشگري فرهنگي (Cultural tourism) آن بخش از جريان گردشگري است که به جذابيتهاي فرهنگي خاص توجه مي کند. اين جنبه هاي جذابيت متفاوتند و شامل کارهاي انجام شده، موزه ها ، نمايشگاهها و از اين قبيل موارد مي شود.در کشورهاي توسعه يافته جذابيتهاي فرهنگي شامل حوزه هاي هنري ، نمايش نامه ها ، ارکسترها . ساير کارهاي هنري و موسيقي مي شود . مسافر به محل خاصي مي رود تا از يک موزه مشهور ، مثل پرادو در مادريد يا لوور در فرانسه ديدن نمايد . يا در سالني بنشيند که ارکستر سمفوني وين برنامه اجرا مي کند .
گردشگري فرهنگي طبق اصول جهاني به 2 نوع تقسيم مي شود :
گردشگري نوع اول که ديدار از سايتهاي ملموس مانند موزه ها، سايتهاي تاريخي ، باستان شناسي ، معماري و … مي شود
گردشگري نوع دوم : که شامل آثار ميراثي ناملموس مانند آداب و رسوم ، فرهنگ ، نوع معيشت و… جنبه هاي علمي مردم شناسي مي باشد.


شايد بهتر است بگوييم جست‎وجوي روح يک سرزمين مهمترين هدف گردشگري امروز است.

به گزارش ويرلن ؛ اروپا هميشه در چشم ايرانيان، سرزمين هنر و انديشه و البته سفر به آن نماد مدرنيته و روشنفکري بوده است. فرانسه با کافه ها و سينماهايش هوش از سر خيلي ها برده است و کانت و هگل سرلوحه‎ي زندگي بسياري از جوانان ايراني شده اند. همين پيشينه و فرهنگ غالب، تور اروپا را به عنوان نخستين نمونه از سفرهاي توريستي به شکل امروزي تور در ايران معرفي کرده است.
«سفر فرانسه تنها با 500 تومان» و يا «اسپانيا و آلمان تنها 450 تومان» از تورهاي اروپايي پر طرفدار چند دهه پيش ايران بوده است.
گردشگري همواره اثراتي را بر محيط‌زيست و جوامع مقصد مي‌گذارد. اين اثرات هم مثبت هستند و هم منفي. ولي توسعه گردشگري، بدون مديريت اثرات آن، مي‌تواند باعث آسيب به محيط‌زيست، فرهنگ و جامعه ميزبان باشد. توسعه گردشگري پايدار، با مديريت اثرات گردشگري بر محيط‌زيست، اقتصاد و جامعه مقصد، منابع مقصد را حفظ نموده و حتي باعث ارتقاي آن‌ها نيز مي‌شود.
گردشگري به‌عنوان يکي از منابع در آمد و ايجاد اشتغال در سطح محلي ميتواند راه‌حلي براي توسعه اقتصادي باشد. گردشگري يه ويژه در زماني که سود فعاليت‌هاي ديگر بخش‌هاي اقتصادي در حال کاهش باشد، جايگزين مناسبي براي آن‌ها و راهبردي براي توسعه است. امروز صنعت گردشگري به اندازه اي در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشورها اهميت دارد که اقتصاد دانان آن را «صادرات نامريي» مي‌نامند.

انواع گردشگري

گردشگري جشنواره‌ها | گردشگري ماجراجويانه | گردشگري روستايي | گردشگري خاطرات | گردشگري باستان شناسي | گردشگري کشاورزي | گردشگري سبز | گردشگري گروهي | گردشگري غذا و نوشيدني | گردشگري فرهنگي | گردشگري سياه | گردشگري درماني | گردشگري معنويت گرا | گردشگري تجاري | طبيعت‌گردي | گردشگري افراطي | گردشگري آموزشي | گردشگري معيشتي | زمين گردشگري | گردشگري کار | گردشگري حلال | گردشگري تاريخي | گردشگري دگرباش | گردشگري قومي | گردشگري ادبي | گردشگري دارويي | گردشگري موسيقي | گردشگري دريايي | گردشگري هنري | گردشگري مذهبي | گردشگري عشايري | گردشگري مجازي | سافاري | گردشگري جنسي | گردشگري کثيف | گردشگري فضايي | گردشگري ورزشي | گردشگري زندگي‌پايدار | تعطيلات | سفر داوطلبانه | گردشگري آب | گردشگري حيات وحش | گردشگري شهري | گردشگري بي هدف | گردشگري الکترونيک

گردشگر يا توريست کيست؟

آيا هدف گردشگري آنها يکي مي باشد؟ گردشگر به افرادي گفته ميشود که از محل زندگي خود در مدت مشخصي به مکان هاي گردشگري سفر ميکنند. هدف گردشگران به هيچ وجه نبايد سودآوري هاي مالي از مکان گردشگري مورد نظر باشد. گردشگر بايد تنها براي لذت بردن از محيط، آشنايي با فرهنگ و سنت هاي منطقه ي مورد نظر سفر کند.
گردشگري از ابتداي آفرينش انسان به صورت هاي مختلف وجود داشته است. البته هدف و غايت گردش کردن در گذشته با تعريف کنوني آن مغايرت هاي بسيار زيادي دارد. براي مثال به دست آوردن غذا يکي از مشکلات اصلي انسان قبل از تمدن بوده است. همين امر انسان ها را مجبور به گشت و گذار در طبيعت براي پيدا کردن غذاي مورد نياز خود ميکرده است.

تعريف تور

تور يک پکيج يا بسته شامل مجموعه اي از خدمات و سرويس هاست که مي تواند با کيفيت هاي مختلف و مناسب هر فرد با توجه به بودجه او در نظر گرفته شود و از شروع يک سفر و ماجراجويي تا انتهاي آن و رسيدن به نقطه آغازين افرادي را درگير خود مي کند. خودتان مي توانيد حساب کنيد که بستن يک پکيج تور چقد سخت و نياز به مهارت بالا و ارتباطات گسترده مي باشد.هماهنگي هواپيما و فرودگاه و ليدر و هتل آن هم در يک کشور ديگر بسيار سخت مي باشد.

تسهيلات و خدمات گردشگري

تسهيلات و خدمات گردشگري يكي از بنيادي ترين اشكال عرضه در صنعت گردشگري هستند که بيشترين حجم درآمدزايي را براي جوامع ميزبان به همراه دارند. براي ارائه ي خدمات و تسهيلات گردشگري وجود زيرساخت ها بسيار ضروري است و در واقع زيرساخت ها بخش عمده اي از اين ركن را تشكيل مي دهند .

دسترسي ها( زميني، هوايي، دريايي )، آب آشاميدني و تاسيسات فاضلاب، خدمات بهداشتي و فوريت هاي پزشكي، تامين انواع انرژي و ارتباطات (سيستم مخابرات ، پست، اينترنت) در حوزه زيرساخت ها قرار مي گيرند و در توسعه ي گردشگري نقش ويژه اي دارند.

 آنچه در توسعه ي زيرساخت ها و فعاليت هاي گردشگري بسيار مهم است ، استفاده ي جامعه ي ميزبان از تسهيلات است . چرا که بسياري از اين زيرساخت ها با هدف توسعه ي گردشگري ايجاد مي شوند، اما مردم ساكن در جامعه ي ميزبان نيز از اين امكانات استفاده مي نمايند و مي توان گفت که توسعه ي گردشگري منجر به توسعه ي فرابخشي، بويژه در مناطق روستايي شده و ميزان رضايت مردم بومي از زندگي را افزايش مي دهد . يكي از مهم ترين منافع توسعه ي مناسب و اصولي زيرساخت هاي گردشگري، استفاده از آنها در حفاظت از محيط زيست و پيشگيري از آلودگيها مي باشد.

بنابراين وجود جاذبه هاي گردشگري در يك منطقه شرط لازم براي فعاليتهاي مربوط به آن مي باشد، اما كافي نيست. شرط كافي آن وجود تأسيسات و خدمات رفاهي و همچنين وجود سيستم حمل و نقل و شبكه راه هاي استاندارد است كه بتواند نيازهاي مسافران را در حد مطلوب برآورده سازد.