فهرست کشورهايي که مي توانيد بدون ويزا به آنها سفر کنيد

شايد بسياري از مردم روياي سفر به کشورهاي مختلف را در سر داشته باشند، ولي دشواري و زمان‌بر بودن دريافت ويزا از سفارت‌خانه‌ها اين رويا را نقش بر آب مي‌کند. کاملا بديهي است که سفارتخانه‌ها بنا به دلايل مختلف مانند نداشتن توانايي مالي کافي يا حتي بدون هيچ دليل قانع‌کننده‌اي مي‌توانند با درخواست متقاضيان موافقت نکنند.
البته در برخي موارد توافق‌نامه‌اي بين کشورها مبني بر لغو قانون رواديد امضا مي‌شود که بر اساس آن شهروندان اين کشورها مي‌توانند بدون مراجعه به سفارت‌ يا کنسولگري براي دريافت ويزا آزادانه به خاک کشورهاي مورد توافق سفر کنند. براي مثال، پيمان شينگن نمونه‌اي شناخته شده از اين توافق‌ها محسوب مي‌شود که به موجب آن اتباع منطقه‌ شينگن مي‌توانند بدون نياز به دريافت ويزا به هر يک از کشورهاي عضو اين پيمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند.

ايراني ها براي سفر به اکثر کشورهاي خارجي نياز به اخذ ويزا دارند اما تعدادي از کشورهاي هر قاره وجود دارند که براي ورود ايرانيان ويزا نياز ندارد! در اين مطلب ليست کشورهاي بدون ويزا براي ايرانيان در سال 2018 ارائه شده است؛ پس با ما همراه باشيد.
اخذ ويزا همواره يکي از مراحل و گاها دغدغه هاي سفر به کشورهاي خارجي محسوب مي شود؛ خصوصا براي کشورهايي که براي ايراني ها قواعد و قوانين سخت گرانه اي را جهت صدور ويزا در نظر مي گيرند. عمده کشورهاي خارجي براي ورود مسافران ايراني نياز به ارائه ويزا دارند اما تعدادي از کشورها هستند که هنوز هم براي مسافران ايراني نياز به اخذ ويزا ندارند. بطور کلي با لحاظ کردن کشورهايي که در مرز براي مسافرين ايراني ويزا صادر مي کنند، مسافران با گذرنامه (پاسپورت) ايراني مي توانند به بيش از 40 کشور خارجي سفر کنند. اين کشورها به تفکيک قاره ها عبارتند از:
پس از اخذ "ويزا" و يا انتخاب كشوري كه نياز به "ويزا" براي ايرانيان ندارند، دومين مرحله رزرو هتل و مشخص كردن محل اقامت در طول سفر است. براي سفر به ديگر كشور ها بر خلاف سفر هاي داخلي كه مي توان پس از سفر و رسيدن به مقصد از بين هتل هاي ايران يكي را به دلخواه انتخاب كنيم، بايد قبل از سفر و گرفتن "ويزا" محل اقامت و بليط رفت و برگشت را تهيه كنيم.
همان طور كه اشاره شد هر كشوري قوانين خاص خود را براي ورود و خروج و اقامت اتباع ديگر كشور ها دارد. اين تصميم گيري كاملا داخلي و به بسياري از مسائل از جمله سياسي، فرهنگي، اخلاقي و حتي پزشكي و سلامت ارتباط دارد. هر كشور طبق قوانين داخلي خود و همچنين قرار داد هاي بين المللي با كشور هاي ديگر هر ساله شرايطي را براي سفر و اقامت به يكديگر اعلام مي كنند.

دريافت ويزا در مرز ورودي

    اوگاندا : شما مي توانيد با خطوط هواپيمايي ترکيش - قطري - امارات - اتحاد و فلاي دبي با يک توقف به اوگاندا سفر کنيد .
    توگو : بهترين مسيرهاي پروازي براي سفر به توگو .
    تانزانيا : شما مي توانيد با خطوط هواپيمايي ترکيش - قطري - امارات - اتحاد - فلاي دبي و عمان اير با يک توقف به تانزانيا سفر کنيد .
    موزامبيک : هواپيمايي قطري بهترينگزينه براي سفر به موزامبيک با يک توقف در دوحه مي باشد .
    ماداگاسکار : بهترين مسيرهاي پروازي براي سفر به توگو .
    کنيا : شما مي توانيد به وسيله خطوط هواپيمايي اتحاد - امارات - قطري و ترکيش با يک توقف به کنيا سفر کنيد .
    جيبوتي : شما مي توانيد به وسيله خطوط هواپيمايي فلاي دبي - امارات - قطري و ترکيش با يک توقف به جيبوتي سفر کنيد .
    کومور : بهترين مسيرهاي پروازي براي سفر به کومور .
    کيپ ورد : بهترين مسيرهاي پروازي براي سفر به کيپ ورد .

هرچند با پاسپورت ايراني در آسيا نسبتا خوب مي توان به سفر رفت، اما سفر به اروپا به جز چند کشور همسايه، اوضاع چندان تعريفي ندارد. البته بر خلاف تصور عمومي همه راه ها به شينگن ختم نمي شود و کشورهايي هستند که ويزاي خودشان را دارند و سختگيري کمتري نسبت به شينگن دارند.
ليست زير ممکن است صددرصد درست نباشد ولي سعي کرديم با استفاده از منابع انگليسي و اطلاعات سفارت خانه ها تا جايي که مي توان بدون اشتباه باشد. ضمنا ليست اين کشورها ممکن است هر از گاهي و با مرور زمان تغيير کند. در آخر هم دوباره روشي که خودتان بتوانيد آخرين شرايط نياز داشتن يا نداشتن ويزا براي يک کشور رو چک کنيد، بيان کرده ايم.

ليست کشورهايي که براي سفربه آنها به ويزا احتياج نداريد به ترتيب مدت زمان اعتبار قانوني

1. ترکيه : 90 روز اعتبار
2. ارمنستان: 90 روز اعتبار
3. هائيتي: 90 روز اعتبار
4. اکوادور: 90 روز اعتبار
5. نيکاراگوئه: 90 روز اعتبار
6. زيمباوه: 90 روز اعتبار
7. گرجستان: 45 روز اعتبار
8. صربستان : 30 روز اعتبار
9. ايالات فدرال ميکرونزي: 30 روز اعتبار
10. دومينيکا: 21 روز اعتبار
11. مالزي: 14 روز اعتبار
12. ونزوئلا: 15 روز اعتبار
13. روسيه: 8 روز اعتبار

فرق ويزا و پاسپورت

در ابتدا توضيحي درباره ويزا و پاسپورت مي دهيم تا تفاوت بين اين دو را متوجه شويد. ويزا و پاسپورت دو سند جدا از هم هستند که با يکديگر در ارتباط هستند.
پاسپورت سندي است که به واسطه آن هويت و تابعيت شما تاييد مي شود. پاسپورت در کشوري که شما در آن متولد شده ايد صادر مي شود.
ويزا يا رواديد به اجازه اي که براي داخل شدن به خاک ديگر کشورها داده مي شود، ميگويند. ويزا را به صورت برچسب يا مهر روي کاغذ هاي مربوطه در پاسپورت ميچسبانند.شما به وسيله ويزا اجازه حضور در کشور مورد نظر را پيدا مي کنيد. ويزاهاي مسافرتي موقت هستند و طول مدت آنها به کشور مقصد و دليل سفر شما بستگي دارد.

نکته‌: هميشه بايد قبل از سفر به کشورهايي که در فرودگاه يا مرزشان ويزا صادر ميکنند به اين نکته توجه داشته باشيد که پروازهاي اتصالي (Connecting Flight) به کجا هستند.زيرا خيلي از اين کشورها پرواز مستقيم از ايران ندارند و در نتيجه ممکن است براي رسيدن به آن کشورها در کشورهاي اتصالي نياز به ويزا داشته باشيد.

معروف‌ترين مقصد هاي گردشگري بدون ويزا يا ويزاي صادرشده در مرز يا فرودگاه براي ايراني‌ها ترکيه، مالزي، مالديو، ارمنستان و گرجستان هستند.