تور مسافرتي شامل چيست | معرفي تور مسافرتي و انواع تور

بسياري از ما هنگام رزرو تور اصطلاحاتي همچون تور مسافرتي، بسته سفر، تورگردان، آژانس مسافرتي و... را بارها شنيده‌ايم. اما تعريف هر يک از آنها چيست؟

تور چيست

 تور در لغت به معناي «گشت و سياحت» است. در اصطلاح صنعت گردشگري، تور به عنوان مجموعه اي از عناصر سفر شامل اقامت، حمل و نقل، تغذيه، گشت و... تعريف مي شود که از طرف بنگاه برنامه ريز سفر يا تورگردان، براي فرد يا افرادي گروه گردشگران در قالب يک بسته سفر ارائه مي شود. در چارچوب اين مجموعه، فعاليتهاي روزانه گروه، مسير و برنامه سفر، طراحي و تنظيم مي شود. بسته سفر به طور متعارف آن، شامل حمل و نقل، اقامت، غذا و پذيرايي، گشت و بازديد از جاذبه ها، خريد و مواردي از اين دست است.

تورگردان کيست


اگرچه با توجه به تنوع موجود در بسته هاي سفر و وظايفي که براي تورگردانان تعيين شده است، مي توان براي هر گروه، تعريفي جداگانه ارائه کرد، اما به طور کلي يک بنگاه تورگردان، فعال اقتصادي ايست که خدمات برنامه ريزي و اجراي بسته سفر را براي گروهي از افراد فراهم مي کند. براي اين منظور، تورگردان، با بستن قرارداد با هتلداران، استخدام راهنماهاي محلي، مشخص کردن اسباب حمل و نقل مانند خطوط هوايي يا حمل و نقل زميني و برقراري ارتباط با دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي، زمينه ارائه اين خدمات به مشتريان را فراهم مي کند. بنگاه هاي تورگردان مي توانند محصول خود، يعني بسته سفر آماده شده را از طريق دفاتر خدمات مسافرتي يا به صورت مستقيم از طريق وبسايت يا دفتر فروش خود، به مشتريان عرضه کنند.

پکيج مسافرتي چيست

يک پکيج اساسا يک ترکيب از محصولات منفرد سفر و گردشگري است که تحت يک مارک و برند خاص بازاريابي شده و با يک قيمت کلي بفروش مي رسد. بيشترين محصولات در بازارهاي سفر و گردشگري بفروش مي رسند با اين وجود محصول سفرهاي مهم تجاري وخيلي از کنفرانس ها نيز به همين طريق پکيج مي شوند.
محصول جامع گردشگري به صورت يک پکيج و بر اساس 5 جزء اصلي شامل جاذبه هاي مقصد، تسهيلات و خدمات مقصد، دسترسي به مقصد( شامل حمل و نقل)، تصوير و برند مقصد و قيمت بازاريابي تورهاي جامع و پکيج هاي محصول براي مشتريان تعريف مي شود. يک تورگردان تور جامع، سازنده يک محصول گردشگري است که اجزاي پکيج را از عرضه کنندگان خدمات گردشگري مي خرد و آنها را به صورت يک پکيج و با برند يک نهاد واحد مي فروشد

مزاياي استفاده از تور

سفر دسته جمعي، آشنائي اعضاي گروه با يکديگر ، آشنا شدن با مکان هاي ديدني و کسب اطلاعات مفيد ، تاريخي،کشاورزي،زيارتي و غيره. بعضاً اتفاقات بسيار خوب در تورها رقم مي خورد که باعث خير و شادي گرديده. در تورها بر اثر آشنا شدن مسافران با يکديگر ارتباطات دوستي، کاري و تجاري ها متعددي رخ داده است. استفاده از تور،بهترين راه سفر و خيالي آسوده، براي هر مسافر است. آژانس مسافرتي و هوايي با ايجاد تور و تورهاي تفريحي،سياحتي،زيارتي،فرهنگي و هنري،تجاري،ورزشي،آموزشي،نمايشگاهي،پزشکي و غيره امکاني را بوجود آورده اند تا مردم به راحتي سفر نمايند.
وقتي که شما خودتان به صورت انفرادي به سفري مي رويد، براي تهيه غذا و نوشيدني، محل اقامت و هرآنچه که احتياجات سفر شما را تشکيل مي دهد، خودتان بايد آستين ها را بالا بزنيد و نيازهاي سفرتان را رفع کنيد، اما در سفر با تور، راهنماي سفر با شما همراه خواهد بود و به عنوان مثال به شما اعلام مي کند که برنامه هر روز صبح چيست و به طور کل راهنماي سفر حقايق و اطلاعات مهمي در رابطه با سفر شما در اختيارتان قرار مي دهد. هنگامي که به تنهايي به کشوري که زبان رسمي آن با زبان مادري شما تفاوت دارد سفر مي کنيد، حتما در برقراري ارتباط دچار مشکل خواهيد شد، حتي نمي توانيد سوال ها و نيازهاي پيش و پا افتاده خود را نيز بر زبان بياوريد و کسي پاسخگوي آنها نيست! اما در سفر با تور، هر چقدر هم که سوالات پيش و پا افتاده شما زياد باشد، راهنماي سفر کمک حال شما خواهد بود

انواع تور

  • تور خارجي
  • تور داخلي
  • تور يک روزه
  • تورهاي طبيعت گردي
  • تورهاي آفرود
  • تورهاي نمايشگاهي
  • تور لحظه آخري
  • تور رفتينگ
  • تور خانوادگي
  • تور زيارتي
  • تورهاي فرهنگي Cultural Tour
  • تورهاي سلامت Health Tour
  • تورهاي آشنا سازي Familiarization Tour
  • تورهاي ماجراجويانه Advanture Tour
  • تورهاي تجاري Business Tour

تورهاي مسافرتي به دو دسته تقسيم مي شوند.

 

  • تورهاي گروهي (بسته).
  • تورهاي انفرادي (باز).


تعريف تورهاي گروهي: اين دست تورهاي تفريحي ، طوري طراحي مي شوند که آژانس مسافرتي و هوايي، براي تاريخ مشخصي با توجه به تعداد صندلي پرواز خريداري نموده، گروهي معدود را ثبت نام کرده و برنامه سفر آنان را تنظيم مي نمايند. اغلب در چنين حالتي تمام گروه از مبدا به همراه راهنماي تور به کشور مقصد سفر نموده و باز مي گردند.
تعريف تورهاي انفرادي: اين تورها که حجم بالائي از مسافران را تشکيل مي دهند، اغلب از آژانس هاي مسافرتي گوناگون، تورها خريداري مي شوند و تمام مسافران با يک پرواز از قبل تعيين شده به سوي مقصد پرواز مي نمايند. برنامه سفر و راهنماي تور، اين دست تورها در کشور مقصد مشخص مي گردد.

پيش از سفر با "تور" چه بايد کرد

 
مسافر بايد آگاه باشد مادامي که قراردادي با آژانس نبسته باشد، درصورت بروز مشکل به سختي مي‌تواند اعاده‌ي حقوق کند چون سند قانوني در اختيار ندارد. قرارداد مسافر که مورد تاييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز است، لازم است در دو نسخه تهيه شود و هر دو نسخه از اعتبار يکسان بهره‌مند باشد. اين موضوع در قرارداد بايد ذکر شود. همچنين يکي از اين نسخه‌ها بايد در اختيار مسافر قرار گيرد. ‌اما در اين قرارداد بايد حتما نام آژانس مسافرتي ذکر شود. در ماده‌ي يک قرارداد مقصد مسافر، مدت مسافرت و خدمات مورد درخواست مسافر با جزييات بايد مشخص شود. در اين بخش ضرورتا آژانس بايد خدماتي چون بليت، وسيله حمل و نقل، زمان و ساعت رفت و برگشت، نام و ستاره (درجه) هتل، تعداد اتاق‌ها و تخت‌ها، دريافت سرويس اضافي در اتاق، وعده‌هاي غذايي، مدت اقامت در هتل و در سفرهاي خارجي، نوع و تعداد ويزاها به همراه نام کشور مقصد و همچنين ساير خدمات را صراحتا بايد ذکر کند.