بهترین حمام های ترکی استانبول

 استانبول با تفریحات رنگارنگ و متنوع و بناهای تاریخی قشنگ و باشکوه یکی از شهرهای توریستی باشکوه ترکیه است. مسافران از راه های دور و نزدیک تور استانبول را انتخاب می‌کنند تا ساعاتی را در مساجد باشکوه این شهر به سپری کنند و یا در تالارهای سلطنتی کاخ های عثمانی انگشت به دهان بمانند. در سال های اخیر، بسیاری از حمام های سنتی و تاریخی استانبول بازسازی شده‌اند و امکانات داخلی آن ها به نحوی مدرنیزه و به روز شده تا تجربه فوق العاده ای را از حمام های ترکی در اختیار مسافران و گرشگران قرار دهند. البته این تجربه خوشایند در میان بخار و کف و صابون کمی هزینه دارد، به گونه ای که گذران ساعاتی چند در یکی از این حمام های مجلل و تاریخی، بیش تر از یک روز تور گردشگری کل شهر هزینه دارد، هزینه ای در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیر ترکی. البته تمام حمام خوب ترکی گران نیستند و حمام هایی با هزینه متوسط و ارزان قیمت نیز در استانبول وجود دارد. از مزایای بازدید از یک حمام ترکی آن است که تجربه ای متفاوت از سنت های ترکیه و معماری سنتی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و در این مطلب به معرفی بهترین حمام های ترکی استانبول می‌پردازیم.

حمام خرم سلطان ایاصوفیه استانبول

حمام خرم سلطان ایاصوفیه به دستور خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان ساخته شد و وظیفه ساخت آن را معمار سنان، معمار سلطنتی امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم به عهده داشت. حمام خرم سلطان امروزه به عنوان حمام عمومی، خدمات ارائه می‌کند و یکی از حمام‌های عمومی مورد توجه گردشگران تور استانبول است. این حمام در سال های اخیر و با هزینه ۱۷ میلیون لیر بازسازی شد.
حمام خرم سلطان درست در میان مساجد سلطان احمد (مسجد آبی) و مسجد ایاصوفیه واقع شده است. در کل در این حمام ۵ پکیج با قیمت و خدمات متفاوت به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود که هزینه آن از ۵۵ یورو آغاز شده و بسته ای از مواد شوینده، لیف و ماساژ در اختیار مشتری ها قرار می‌دهد.
هزینه این حمام ترکی ۸۰ یورو تا ۱۶۰ یورو بسته به زمان (۳۶۰ هزار تا ۷۲۰ هزار تومان) است و ساعت کار آن از ۸ تا ۲۲ می‌باشد. برای بازدید از حمام خرم سلطان باید به استانبول، فاتح، میدان ایاصوفیه شماره ۲، محله جانکورتاران رفت.

حمام کیلیک علی پاشا استانبول

حمام عمومی کیلیک علی پاشا نیز به دست معمار سنان و در سال ۱۵۸۰ بنا شد و در واقع بخشی از مسجد و مدرسه کیلیک علی پاشا به شمار می‌رفت. این حمام با معماری برجسته و گنبد شگفت انگیزش یکی از مورد توجه ترین بناهای محله توفان، محله بندری شهر استانبول است. حمام کیلیک علی پاشا نیز نیز یکی از حمام‌های عمومی محبوب استانبول با خدمات مطلوب است، گرچه قیمت آن کمی بالاست اما ارزش بازدید و گذران وقتی یک ساعته را دارد. هزینه این حمام ترکی ۱۷۰ لیر (حدود ۱۷۰ هزار تومان) بوده و ساعات کار آن از ساعت ۸ تا ۲۳:۳۰ می‌باشد.

حمام جمبرلیتاش 

حمام جمبرلیتاش یکی از بناهای تاریخی و قدیمی ترین حمام های استانبول است که معماری آن برعهده معمار سنان معروف بوده است. معماری جالب توجه حمام جمبرلیتاش نه تنها برای گردشگران تور استانبول جذابیت دارد، بلکه محققان، دانش پژوهان، عکاسان و دانش آموزان بسیاری نیز از این حمام بازدید می‌کنند.
حمام جمبرلیتاش تنها ده دقیقه با مسجد باشکوه سلطان احمد فاصله دارد، هزینه ای پایین تر از حمام های لوکس داشته و در کل متوسط قیمت در نظر گرفته می شود. سعی کنید برای بازدید از این حمام یک روز آفتابی را انتخاب کرده تا بتوانید بر روی گوبگتاشی دراز بکشید. گوبگتاشی فضای سنگی و مرکزی بزرگی است که با استفاده از نور آفتاب داغ می شود. هزینه این حمام ۷۰ تا ۱۱۵ لیر (حدود ۷۰ تا ۱۱۵ هزار تومان) است و ساعات کار آن از ۶ تا ۲۳:۳۰ می‌باشد.

حمام آقا استانبول

حمام سنتی آقا، به فرمان سلطان محمد فاتح، هفتمین پادشاه عثمانی ساخته شد و به عنوان حمام خصوصی سلطان و پسرانش کاربرد داشت. در آن زمان منطقه بیوگلو منطقه ای مسکونی در استانبول نبود و سلاطین عثمانی به جهت شکار به آن جا می رفتند. این حمام نیز در واقع بخشی از اقامتگاه شکاری سلطان محمد عثمانی محسوب می شد. با آغاز جمهوری ترکیه و پایان یافتن حکومت عثمانی، خانمی آمریکایی حمام آقا را خریداری کرده و درهایش را به روی عموم باز گذاشت. هزینه حمام آقا ۷۰ تا ۱۶۰ لیر (حدود ۷۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان) است و از ساعات ۱۰ تا ۲۲ به گردشگران تور استانبول خدمات ارائه می‌دهد.