بيمه مسافرتي چيست | معرفي کليه خدمات و پوشش هاي بيمه مسافرتي

خدمات بيمه مسافرتي

بيمه يکي از مهم‌ترين مواردي است که باعث ايجاد اطمينان خاطر در ما مي‌شود. از اين رو در ابعاد مختلف زندگي به دنبال بيمه‌هاي مناسبي هستيم که در مواقع آسيب و خسارت، بتوانيم از خدمات آن بهره‌مند شويم. يکي از ابعاد زندگي ما سفر است و بيمه‌ي مسافرتي يکي از آن بيمه‌هايي است که بايد مورد توجه قرار دهيم تا در طول سفر، با کمترين دغدغه، از لحظات خود لذت ببريم. حادثه و مشکلات همواره در کمين است و ما هرگز نمي‌دانيم که در طول سفر چه حوادثي ممکن است پيش بيايد.
بيمه نامه مسافرتي عبارت است از پوشش صدمات بدني و بيماري بيمه شده که پس از شروع سفر بروز نموده و يا عارضه ناگهاني و غير قابل پيش بيني که ابتلا به آن يا آغاز آن، پس از شروع سفر بوده و موجب درخواست امداد از طرف بيمه شده يا نمايندگان وي شود.
 

لزوم خريد بيمه مسافرتي



تغيير در برنامه سفر، هزينه‌هاي بسيار زيادي را در بر دارد. شما مجبور‌ مي‌شويد مقدار زيادي از پولي که به سختي به دست آورده ايد را به راحتي از دست بدهيد. حتي ممکن است با شرايط وخيم‌‌تري مواجه شويد. در نظر بگيريد ممکن است شما يا يکي از اعضاي خانواده شما به درمان فوري نياز پيدا کنيد و مجبور به مراجعه به مراکز درماني و بيمارستاني شويد، با توجه به اينکه معمولا مسافران پول نقد زيادي را همراه خود جابه‌جا‌ نمي‌کنند و با توجه به هزينه‌هاي درمان در کشورهاي خارجي و ارزش پايين پول کشور ما، طبيعي است که شما پول کافي به همراه نداشته باشيد، در آن شرايط تهيه پول نقد در کشور غريب کاري بسيار پيچيده و گاهي غير ممکن است. بنابراين سفر کردن بدون بيمه، مخصوصا به کشورهاي خارجي ريسک بزرگي است

اصطلاحات تخصصي بيمه‌ مسافرتي

 بستگان درجه اول: شامل همسر قانوني، فرزندان (کمتر از 18 سال)، پدر، مادر، برادر و خواهر بيمه‌شده مي‌باشد.
صدمات بدني: عارضه پزشکي است که به دليل يک عامل ناگهاني، قهري و خارج از اراده و کنترل ‌‌بيمه‌گذار، پس از شروع سفر بيمه‌شده به خارج بوجود آمده باشد.
بيماري: هرگونه تغيير درسلامتي ‌‌بيمه‌گذار در طول مدت اعتبار ‌‌بيمه‌نامه که توسط يک پزشک تشخيص و تأييد شده باشد. البته بايد اين بيماري مادرزادي و ارثي نبوده و ‌‌بيمه‌گذار سابقه آن بيماري را قبل از دريافت بيمه مسافرتي نداشته باشد.
بيماري حاد: هرگونه تغيير در سلامتي بيمه‌شده که باعث بستري شدن شخص در بيمارستان شود و بنا به نظر تيم پزشکي، ‌‌بيمه‌گذار قادر به ادامه سفر در تاريخ برنامه‌ريزي شده نباشد و يا اين که جان فرد را به خطر بياندازد.
قرنطينه اجباري پزشکي: عبارت است از انجام عمليات ايزوله و محدود کردن اجباري فرد به منظور جلوگيري از فراگيرشدن يک بيماري.
 

وظايف بيمه‌شده بيمه مسافرتي

در صورت نياز به خدمات، بيمه‌شده قبل از هر اقدام شخصي و در اولين فرصت ممکن با نزديک‌ترين مرکز پاسخگويي و راهنماي شبانه ‌روزي بيمه‌گر در ايران تماس گرفته و اطلاعات زير را اعلام نمايد:
 

  • نام کامل بيمه‌شده، شماره و تاريخ اعتبار ‌‌بيمه‌نامه مسافرتي، شماره گذرنامه.
  • نشاني محل اقامت در ايران و شماره تماس.
  • شرح مختصر حادثه، بيماري و نوع کمک مورد درخواست.
  • در موارد بستري حداکثر ظرف مدت 5 روز از زمان بستري شدن و قبل از ترخيص موضوع را به بيمه‌گر اعلام نمايد.
  • از هر عملي که اقدام ‌‌بيمه‌گر را عليه مسئول حادثه (در صورت وجود) مشکل و نامقدور سازد، خودداري نمايد.
  • کليه مدارک و مستندات لازم براي بازيافت خسارت از منابع مربوطه را در صورت درخواست ‌‌بيمه‌گر تهيه و در اختيار وي قرار دهد.


موارد اختياري پوشش بيمه

بعضي از بيمه‌نامه‌هاي سفر، هزينه‌هاي اضافي را براي پوشش بيمه ارائه مي‌دهند، اما اين موضوع بين انواع شرکت هاي بيمه اي بسيار متفاوت است. علاوه بر اين، براي هزينه‌هاي خاص مي‌توان بيمه‌هاي مجزايي را خريداري کرد، مانند:
 

  • شرايط از پيش موجود (مانند آسم و ديابت)
  • ورزش‌هايي با ريسک محيط طبيعي (مانند اسکي، غواصي)
  • سفر به کشورهاي پرمخاطره (به دليل جنگ، بلاياي طبيعي يا اقدامات تروريستي)
  • پوشش‌ اضافي AD&D (مرگ و جراحت تصادفي)
  • عجز در پرداخت دين شخص ثالث (براي مثال، هتل يا خطوط هوايي که شما را مجبور به پيش‌پرداخت غيرقابل استردادي مي‌سازد که به اجرا گذاشته شده است)
  • حمله شديد بيماري‌هاي از پيش موجود


مفهوم فرانشيز در بيمه مسافرتي چيست ؟

مفهوم فرانشيز در جاي جاي حوزه بيمه يافت مي‌شود؛ لذا بجاي پاسخ به سوال “منظور از فرانشيز در بيمه مسافرتي چيست ” بايد به سؤال “مفهوم فرانشيز چيست” پاسخ دهيم. بعضي از خسارت‌هاي تحت پوشش بيمه سفر داراي فرانشيز است؛ يعني بخشي از هزينه خسارت توسط بيمه‌گزار پرداخت مي‌شود و شرکت بيمه بقيه هزينه را تقبل مي‌کند. براي مثال پوشش درمان و پزشکي در بيمه مسافرتي معمولاً داراي فرانشيز 25 يورويي است؛ يعني اگر هزينه خسارت بيمه‌گزار 100 يورو شود، 25 يورو توسط بيمه‌گزار و 75 يورو باقي‌مانده بايد توسط شرکت بيمه پرداخت شود.


نحوه پيگيري خسارت در محل حادثه

نحوه پيگيري خسارت معمولاً بدين صورت است که موقع بروز حادثه، بيمه‌گزار بايد با شماره‌اي که روي بيمه‌نامه مسافرتي خود درج شده است، تماس بگيرد؛ نام، شماره بيمه‌نامه و مدت اعتبار آن را بگويد و حادثه اتفاق افتاده را شرح دهد. طبق حادثه‌اي که رخ‌ داده شرکت کمک‌رسان اقدامات لازم را انجام مي‌دهد. بعضي از شرکت‌هاي کمک‌رسان اين خدمات را ندارند و بيمه‌گزار بايد شخصاً خسارت خود را پيگيري و پرداخت هزينه کند؛ سپس با ارائه صورتحساب‌هاي پرداخت‌شده در سفر، هزينه خسارت‌هاي تحت پوشش بيمه مسافرتي را از کشور محل اقامت خود دريافت کند.

 مدت زمان بيمه مسافرتي چقدر است؟

مدت‌زمان بيمه مسافرتي به انتخاب مسافر تعيين مي‌شود. مسافر مي‌تواند اين بيمه را از يک تا 5 روز براي يک سفر و تا بازه زماني يکساله، براي تمامي سفرهاي خود در سال تهيه کند. توجه داشته باشيد که هنگام ارائه بيمه‌نامه خود به سفارت، سفارت به تعداد روزهاي اعتبار بيمه توجه مي‌کند و تاريخ اعتبار ويزاي شما را بر اساس آن تعيين مي‌کند. پس توجه داشته باشيد که اعتبار بيمه شما، متناسب با تعداد روزهايي که قصد سفر داريد باشد


پوشش تاخير در عزيمت

در صورت تاخير وسيله نقليه عمومي شرکت بيمه هزينه‌هاي اضافي که به بيمه گذار متحمل شده مانند ( هزينه غذا، هتل و هزينه‌هاي حمل و نقل) را پرداخت مي‌کند.

هزينه‌ها براساس ميزان ساعت تاخير متفاوت است بر همين اساس هزينه‌هاي پرداختي بيمه‌گر نيز کم يا زياد مي‌شود، مثلا اگر تاخير هواپيما بيش از 12 ساعت باشد هزينه پرداختي بيشتر مي‌شود.